Nettbanken advarer deg mot høyt forbruk

Nettbanken advarer deg mot høyt forbruk

Nå kan du få beskjed i nettbanken når du er i ferd med å overskride eget budsjett. Bankenes budsjettjenester blir stadig bedre.

– Det har aldri vært enklere å ha full oversikt over egen økonomi. Det er slutt på den tiden da nettbanken bare var en oversikt over saldo og siste transaksjoner, sier informasjonssjef i Storebrand Bank Kristina Picard.

Storebrand Bank var blant de første som lanserte budsjettjeneste i nettbanken, og «Mitt forbruk» ble kåret til beste nyttetjeneste i 2012. Nå er tjenesten kraftig forbedret og inneholder flere nye muligheter for alle som er opptatt av å holde oversikten.

– Bankene kniver om å tilby de beste løsningene, og vi er stolte av å presentere «Mitt forbruk versjon 2». Konkurransen om å levere gode planleggingsverktøy kommer kundene til gode, sier Picard.

Kontroll før jul
Høy gjeldsgrad og høyt forbruk kombinert med manglende oversikt og lav kunnskap om privatøkonomi skaper problemer for en del nordmenn. Før jul kan det være ekstra vanskelig å ha kontroll over privatøkonomien.

Storebrand ønsker å gi kundene større innsikt i hvordan de disponerer økonomien sin, og å gi dem verktøyet som skal til for å planlegge økonomien frem i tid. Dette var og er fortsatt utgangspunktet for tjenesten «Mitt forbruk».

– Datagrunnlaget ligger allerede i nettbanken, og det er derfor viktig at bankene tar sin del av ansvaret for å gi kundene innsikt i sin privatøkonomi, sier Picard.

Tre nye muligheter i Mitt forbruk:

• Kategorisering av inntekter – på lik linje med utgifter: Nå viser vi også inntektssiden. Du får en visuell oversikt over ulike inntekter, og du kan dermed se hele balansen.

•  Oppdag når du er i ferd med å overskride enkelte budsjettposter: Til nå har vi gitt muligheten til å sette opp et årlig budsjett for alle kategorier. For de fleste vil det ikke være relevant å følge med på alt, derfor legger vi opp til at du kan følge utvalgte kategorier og enkelt se når du overskrider budsjett.

•  Egendefinerte økonomier: Du kan nå organisere kontiene dine i ulike «økonomier» slik at du kan følge med på hva du bruker av penger på for eksempel familien, huset, bilen eller hytta – og hva du bruker på deg selv. Dette er praktisk når du for eksempel skal pusse opp, eller har kjøpt ny bolig, da flyr gjerne pengene. Ved å dele opp forbruket ditt i flere økonomier kan du enklere se hva som går til hva.