"Skrekksenga" med levende veggedyr på Oslo lufthavn. Foto: Storebrand

Levende veggedyr på Oslo lufthavn

For tredje året på rad hjelper Storebrand reisende på Oslo Lufthavn (OSL) med et stadig økende problem - veggedyr. I år byr kampanjen på en ny og spennende vri: «Skrekksenga».

Skrekksenga er en installasjon med en seng infisert med levende veggedyr, plassert i avgangsområdet på OSL.

- Denne utstillingen er litt skremmende, men svært informativ. Den viser reisende hva de skal se etter når de sjekker inn på overnattingsstedet og hvilke forhåndsregler man bør ta for å redusere risikoen for å få med blindpassasjerene hjem i bagasjen, forteller markedsdirektør i Storebrand Camilla Haveland.

Hun roser egne medarbeidere som sammen med reklamebyrået Per Høj har videreutviklet veggedyrkampanjen som vant PR-prisen European Excellence awards i fjor.

Installasjonen har blant annet et kamera der man tydelig kan se veggedyrene krype rundt. Samtidig får reisende gode tips for hva som er smart å gjøre for å unngå å få nærkontakt med veggedyr:

• Undersøk rommet når du ankommer og vær spesielt nøye med sengen. Bruk lommelykt på mobilen og se etter mørke ekskrementflekker og dyr.
  • Dersom du mistenker veggedyr, bør du ikke flytte inn. Be om et annet rom eller velg et annet hotell.
  • Ta gjerne forhåndsregler selv om du ikke finner veggdyr. Plasser bagasjen i litt avstand fra sengen og opp fra gulvet.
  • Ikke pakk ut og hold kofferten eller bagen lukket.
  • Ikke la skittentøy ligge slengt på gulvet eller legg dagens antrekk utover sengen.

Hvorfor Skrekkseng?

- Veggedyr er et økende problem for reisende over hele verden. Ved å vise hvordan disse små skadeinsektene ser ut, samt hvilke spor du bør se etter når du sjekker inn på et overnattingssted, ønsker Storebrand å øke folks bevissthet og redusere risikoen for at reisende tar med seg veggedyr hjem, forklarer Haveland.

Tidligere suksess

- Storebrand har hatt veggedyrkontroll på OSL de siste to årene og tatt imot reisende når de kommer hjem fra ferie forteller markedsansvarlig forsikring i Storebrand Marianne Solheim, som også i år har ledet arbeidet.

Med hjelp av spesialtrente hunder, har hjemkommende turister fått muligheten til å få sjekket bagasjen sin for veggedyr. Ved funn har Storebrand spandert gratis nedfrysing av den infiserte bagasjen.

- Dette tiltaket har vært svært populært blant de reisende, og mange har fått nyttig hjelp. Vår veggedyrkontroll vil selvsagt være på plass i sommer også, avslutter Solheim.

Besøk Storebrand

Reisende kan finne Skrekksenga i Pir Nord ved gate D3 fra 1. juli til 4. august. Veggedyrkontrollen vil være til stede ved ankomst fra 29.juli til 4. august.

Fotokreditering:

• Bilder fra Oslo Lufthavn. Foto: Storebrand
  • Bilde Camilla Haveland. Foto: Storebrand / Kristian S. Moen
  • Bilder veggedyr og ekskrementer. Foto: Dogpoint / Tor Iljar

Storebrand er et nordisk finanskonsern som leverer økonomisk trygghet og frihet til privatpersoner og bedrifter. Vi ønsker å tilby bærekraftige løsninger og motivere våre kunder til å ta gode økonomiske valg for fremtiden: sammen skaper vi en fremtid å glede seg til.

Storebrand har om lag 40 000 bedriftskunder, 2 millioner personkunder og forvalter over 1000 milliarder kroner. Konsernet har hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo, og er notert på Oslo Børs (STB).

Besøk oss på www.storebrand.no