Joar Hagatun, porteføljeforvalter i Kron, Storebrands investeringsapp. Foto: Storebrand / Kristian S. Moen

Kron nådde milepæl på 20 milliarder

Børsfall ga mulighet for billige fondsandeler.

August måned startet dramatisk med et brutalt og overraskende fall for japanske aksjer på over 12 prosent. Men uroen blåste raskt over, og markedene snudde opp. De fleste amerikanske indeksene, med unntak av Nasdaq, er nå igjen i nærheten av all-time high.

Storebrands Kron-kunder utnyttet fallet til å sikre seg billige fondsandeler, og nettotegnet for 573 millioner kroner i årets siste sommermåned. Dermed rundet total forvaltningskapital for Kron-appen 20 milliarder kroner, etter en vekst på 87 prosent det siste året.

Teknologifond fortsatt hot
På topp 10-listene for både indeksfond og aktive fond er det i august noen rene teknologifond fra iShares og DNB.

– Mange investerer nok i teknologifond med et ønske om høyere avkastning og eksponering mot fremtidens mest innovative selskaper, særlig innenfor kunstig intelligens. Fondene har gjerne høyere risiko enn globale indeksfond, men det har man fått godt betalt for de siste årene, sier Joar Hagatun, porteføljeforvalter i Kron fra Storebrand.

Trauste sparebanker i vinden
Et annet fond som skiller seg ut på topplisten er Eika Egenkapitalbevis. Dette fondet investerer hovedsakelig i norske sparebanker og banker.

– Mange sparebanker har en sterk markedsposisjon i sine lokale områder og kan dermed opprettholde konkurransedyktige marginer. De betaler ofte en betydelig del av overskuddet som utbytte til aksjonærer og eiere av egenkapitalbevis. Fusjonen mellom Sparebanken Vest og Sparebanken Sør kan også være en årsak til at flere ønsker å være eksponert mot sparebanker som et supplement til globale aksjer, påpeker Hagatun.

Topp 10 mest kjøpte indeksfond

8 NorQuant Multi Asset
9 FIRST High Yield
10 Fidelity Fds EURO STOXX 50®

Storebrand er et nordisk finanskonsern som leverer økonomisk trygghet og frihet til privatpersoner og bedrifter. Vi ønsker å tilby bærekraftige løsninger og motivere våre kunder til å ta gode økonomiske valg for fremtiden: sammen skaper vi en fremtid å glede seg til.

Storebrand har om lag 40 000 bedriftskunder, 2 millioner personkunder og forvalter over 1000 milliarder kroner. Konsernet har hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo, og er notert på Oslo Børs (STB).

Besøk oss på www.storebrand.no