Et knallår for Storebrands fondskunder

Et knallår for Storebrands fondskunder

Kundene i Storebrands aksjefond kunne glede seg over et svært godt fondsår i 2013. – Ikke bare steg verdens børser med 20–30 prosent, flere av våre fond toppet også avkastningslistene, sier Liza Jonson, fersk leder for fond i Storebrand-konsernet.

– Fjoråret ble et meget sterkt år i aksjemarkedene, det beste siden 2009. Oppgangen har vært tuftet på bedring i den underliggende økonomien i verden. Dessuten har mange sentralbanker gjennomført tiltak som har dempet frykten hos investorer, forteller Liza Jonson.

Frem til nå har Jonson vært leder for SPP Fonder i Sverige, et heleid datterselskap i Storebrand. Nå har hun også overtatt det nordiske ansvaret for hele Storebrands fondsfamilie; Storebrand Fondene, Delphi Fondene og SPP Fonder.

Hele tre fond fra Storebrand toppet avkastningslistene i hver sine kategorier i 2013:

• Beste norske aksjefond: Storebrand Vekst, forvaltet av Andreas B. Lorentzen. Avkastning i 2013: 48,2 %.
  • Beste nordiske aksjefond: Delphi Nordic, forvaltet av Øyvind Fjell. Avkastning i 2013: 55,7 %.
  • Beste globale aksjefond: Storebrand Global Verdi, forvaltet av Bård Bringedal. Avkastning i 2013: 47,9 %.
    Kilde: Oslo Børs

Delphi til topps i Aksjefonds-NM
Magasinet Dine Penger kåret i januar Delphi Fondene til Norges beste forvaltermiljø i 2013. Delphi Fondene hadde fire aksjefond med i Dine Pengers Aksjefonds-NM for 2013, og toppet kåringen «årets forvaltermiljø».

To forvaltermiljø under samme tak knivet dessuten om tittelen «Beste globale aksjefondsforvalter». Delphi vant med minst mulig margin foran Storebrand, melder Dine Penger.

– I kjølvannet av et sterkt år for mange Delphi- og Storebrand-fond, er det ekstra hyggelig å se at resultatene bekreftes i uavhengige kåringer, sier Liza Jonson.

– Målsettingen er at fond fra Storebrands fondsfamilie skal være enkle å forstå, være bærekraftige, samt gi verdi for pengene. Ønsker du ikke å velge fond selv, tilbyr vi smarte spareløsninger som passer spesielt godt for sparing til pensjon, avslutter Liza Jonson.

Bildetekst: – Fjoråret ble et meget sterkt år i aksjemarkedene, det beste siden 2009. Ekstra hyggelig for våre kunder er det at flere av våre fond toppet avkastningslistene, sier Liza Jonson, fersk leder for fond i Storebrand-konsernet.

Storebrand-konsernet er en ledende aktør i markedet for langsiktig sparing og forsikring. Konsernet består av livsforsikring, skadeforsikring, kapitalforvaltning og bank, som samlet tilbyr et helhetlig produktspekter til privatpersoner, bedrifter, kommuner og offentlige virksomheter.

Som kunde i Storebrand kan du være helt trygg på at dine spare- og pensjonspenger ikke investeres i selskaper som medvirker til brudd på menneskerettigheter, grov korrupsjon, klima og miljøskade og produksjon av kontroversielle våpen.