Illustrasjonsfoto. Copyright: Johner

Vær forberedt på dårlig vær!

Varme vintre, kalde somre, styrtregn, oversvømmelser, lyn og torden. Vi opplever stadig mer ekstremvær. Mye vann, store snømengder, kraftig vind og lynnedslag er store krefter som kan påvirke blant annet boligene våre og innbo.

Naturkreftene er like sterke som de er uforutsigbare, det er derfor vanskelig å helgardere seg mot skade når uværet plutselig kommer. Det finnes likevel en del forholdsregler du kan ta for å minske sjansen for skade, og begrense skadeomfanget. Skadeforebygger i Storebrand, Hanne Iversen Rye gir gode råd:

Kraftig nedbør

Vann kan føre til store skader og det er viktig å sikre at vann alltid leder fra boligen og ikke ned langs grunnmuren eller ned i kjelleren.

- For å være forberedt på kraftig nedbør er det viktig å sjekke at rister og sluk både i nærområdet og på egen tomt er rene for løv og rusk. Det samme gjelder takrennene slik at de ikke tetter avløpet. Sjekk også at taksteinene ligger riktig og ikke har skader, råder Rye. Hun legger til at det kan være lurt å installere en tilbakeslagsventil i sluket i kjelleren for å unngå at vann kommer opp fra kloakken ved kraftige nedbør.

Lyn og torden

Ved ekstremvær kan det både lyne og tordne. Om du ikke har overspenningsvern montert i stikkontaktene og i sikringsskapet, er rådet fra Rye å trekke ut støpselet til TV, vaskemaskin, modem, ruter og TV-dekoder. Antenne- og nettverkskabler og PC bør også kobles fra. Fryser og kjøleskap bør beholde strømmen.

- Det er ofte den eldste og dårligste elektriske gjenstanden i boligen som blir skadet ved lynnedslag, forteller Rye og legger til at dersom du blir utsatt for ødeleggelser på rør eller ved lynnedslag, er det viktig å bruke en autorisert håndverker til å reparere skaden.

Sterk vind

- Er det meldt kraftig vind, eller du skal reise bort, er det viktig å rydde vekk eller sikre løse gjenstander, som for eksempel hagemøbler og trampoline. Beskjær også utsatte trær og store busker som kan knekke i vinden. Vær også nøye på hvor du parkere, for trær og greiner kan blåse ned, advarer Rye.

Foto av Hanne Iversen Rye: Storebrand / Cathrine Myhrer Eldorhagen