Skadeforebygger i Storebrand Hanne Iversen Rye, gir enkle tips for å sikre at ferien blir slik du har drømt om. Foto: Storebrand / Cathrine Myhrer Eldorhagen

Klar for sommerferie?

Sommeren er her og forventningene til ferien er høye. For å sikre at ferien blir slik du har drømt om kan det være lurt med noen enkle forberedelser.

Sommermånedene juni til august er nemlig høysesong for forsikringsskader, og i Storebrand blir det innmeldt rundt 40 prosent flere saker på reiseforsikringen enn ellers i året. De vanligste skadeårsakene går på reisesyke og nettopp reisegods, som inkluderer tyveri.

Pass deg for lommetyvene
- Pass ekstra godt på lommeboka og mobilen. Lommetyver finnes overalt, men vær særlig obs om du skal til storbyene i Europa. Ifølge The European Pickpocketing Index er Italia landet i Europa med flest lommetyverier per antall besøkende, og Trevifontenen i Roma er stedet der du er mest utsatt. Også området rundt Eiffeltårnet i Paris og gaten La Rambla i Barcelona er utpekt som typiske områder der lommetyvene herjer, forteller skadeforebygger i Storebrand Hanne Iversen Rye.

Kortsvindlere er på jobb i ferien
Det er flere ting som kan være lurt å være oppmerksom på når du skal dra kortet på ferie.

Det installeres fremdeles kortskimmere på kortlesere i betalingsautomater og minibanker rundt om i verden. Dersom noe virker muffens, er det som regel det. Vær obs!

Vær også ekstra oppmerksom på steder der du betaler via en QR-kode. Det har vært tilfeller der svindlere har limt sin egen QR-kode over originalen, som fører til en falsk nettside med meny som ligner restauranten sin. Bestiller du og betaler fra denne, har du i realiteten gitt betalingsdetaljene dine til svindlerne, i stedet for å betale for isen i strandbaren.

- Sjekk beløpet i betalingsterminalen nøye og gi aldri fra deg et kort eller legg det i baren. Unngå å logge deg på gratis nettverk, og følg med på alle transaksjoner i nettbanken underveis i ferien. Avslå også tilbud om hjelp når du skal ta ut penger i minibanken. Hvis du blir utsatt for svindel, ta kontakt med banken din og politiet så fort som mulig for å sperre kort og konto råder Rye.

Tips for smart kortbruk på ferie

• Bruk Apple Pay eller Google Pay på reisen. Hvis du betaler med mobilen, trenger du ikke å ta med bankkortet, og unngår risikoen for å miste det.
  • Betal alltid i lokal valuta for å få den beste kursen.
  • På reise kan det være lurt å betale med kredittkort. Ofte er reiseforsikring inkludert i kortet, hvis hele eller deler av reisen er betalt med det, du får en bra kurs og det er i tillegg mer sikkert om du skulle være så uheldig å bli svindlet. Men husk; det er kun lurt å bruke kredittkort om du kan betale regningen i tide.

Trøbbel på bilferie
Mange reiser på bilferie om sommeren og det er rekordmange biler på veiene. Det betyr økt risiko for ulykker.

- Ta en grundig sjekk av bilen før dere drar på tur. Sjekk ting som olje, kjølevæske og bremsevæske, lufttrykk i dekkene, batteriet og bilens lykter. Sørg også for å ha en refleksvest, førstehjelpspakke og varseltrekant i bilen, råder Rye.

Ikke la verdisaker og bagasje ligge igjen i bilen hvis dere for eksempel drar en hel dag på fornøyelsespark eller overnatter på hytte eller hotell. Det kan friste til innbrudd.

Velg forsikring som også dekker veihjelp og skade på eget kjøretøy utenfor Norden – om du skal dit.

Tenk forebygging også før du reiser på ferie
En god sommerferie blir raskt ødelagt om du det har vært ubudne gjester hjemme mens du var borte.

Ifølge tall fra Finans Norge, ble det i fjor meldt inn over 38 000 innbrudd i norske hjem og hytter til forsikringsselskapene.

Før du drar på ferie er det derfor lurt å sikre boligen så godt som mulig, og ha innboforsikringen i orden. Verdifull elektronikk, smykker, klokker og sykler er typiske ting tyvene er ute etter, og det er ekstra viktig at de ikke ligger synlig mens du er borte. Det kan også være lurt å ta bilder og ha lister over de mest verdifulle gjenstandene i boligen din.

Er du uheldig og blir utsatt for innbrudd, må du ringe politiet og forsikringsselskapet.

- Allier deg med naboen og få hjelp til å ta inn posten, klippe gresset, fylle søppelkassen og lignende, for å skape inntrykk av at det er noen hjemme. Det kan også være lurt å la noen lamper stå på, installere smart-belysning, eller la noe rot ligge fremme. Men unngå synlige verdisaker, både inne og utendørs, og lås inn utstyr som robotklipper og dyre griller, sier Rye.

Husk også å lukke og låse alle dører og vinduer. Ikke glem eventuell garasje og boder.

Sjekkliste før du reiser:

• Ikke post på sosiale medier at du skal eller er på ferie, du vet aldri hvem som følger med.
  • Steng stoppekrana så du ikke får vannskader.
  • Forberede ute på at det kan komme både vind og heftige regnbyger, så fest løse gjenstander og gi vannet fritt leide så det ikke gjør skade om det skulle fosse ned.
  • Allier deg gjerne med naboen for å passe på litt. Få hjelp til å ta inn posten, klippe gresset, fylle søppelkassen og lignende, for å skape inntrykk av at det er noen hjemme.
  • Og skal du være hjemme i sommer – så tilby deg gjerne å bistå om naboen skal reise bort.