Disse vil du ikke ha med deg hjem fra ferie. Veggedyr med barn. Foto: Dogpoint / Tor Iljar

Ikke ta med deg veggedyrene hjem fra ferie!

Endelig er det sommerferie og mange skal ut og reise. Nye opplevelser og gode minner er det vi drømmer om. Veggedyr derimot, er en blindpassasjer du ikke vil ha med deg hjem.

Den vanligste måten å få veggedyr med hjem er via bagasjen etter du har overnattet på et sted med veggedyr. Veggedyr forekommer gjerne der det er stor rotasjon med mennesker som overnatter, som for eksempel hotell og utleieleiligheter.

Uten å ta forhåndsregler, er det en fare for at veggedyr kan snike seg med i bagasjen og bli med helt hjem til boligen din.

– Veggedyr er ikke farlige, bare veldig ubehagelige, forteller skadeforebygger i Storebrand, Hanne Iversen Rye.

Rye forklarer at de livnærer seg ved å suge blod fra mennesker, gjerne mens vi sover. Det er ikke kjent at de overfører sykdom, men bittene kan klø. Dessuten er veggedyrene standhaftige og vanskelig å bli kvitt når de først har etablert seg.

– Den psykiske belastning er større enn smittefaren, og Folkehelseinstituttet rapporterer om økt risiko for både søvnmangel, angst og depresjon, utdyper Rye.

Se etter spor på senga

– For å redusere risikoen for å få veggedyr med i bagasjen, er det flere forholdsregler du kan ta, forteller Rye:

• Undersøk rommet når du ankommer og vær spesielt nøye med sengen. Sjekk mellom og under madrasser, samt under stoffkanter. Bruk lommelykt på mobilen og se etter mørke ekskrementflekker og dyr.
  • Dersom du mistenker veggedyr, bør du ikke flytte inn. Be om et annet rom eller velg et annet hotell.
  • Ta gjerne forhåndsregler selv om du ikke finner veggdyr. Det er lurt å plassere bagasjen i litt avstand fra sengen og opp fra gulvet.
  • Ikke pakk ut og hold kofferten eller bagen lukket.
  • Ikke la skittentøy ligge slengt på gulvet eller legg dagens antrekk utover sengen.

Veggedyr i bagasjen?
Kanskje du glemte å sjekke for veggedyr på hotellet, men oppdager på vei hjem at du har fått stikk? Da kan det være at du har fått med deg veggedyr i bagasjen. Mistenker du dette bør bagasjen varmebehandles eller fryses så snart som mulig. Pakk ut, utenfor boligen og rist gjerne godt. Deretter bør bagasjen enten fryses ned i under -18 grader i tre døgn, eller varmebehandles så alt innhold oppnår minst 50 grader (f.eks. i en badstue). Eventuelt kan klær vaskes i maskin på over 60 grader.

Mistanke om veggedyr hjemme? Søk hjelp!

– Har du funnet veggedyr hjemme eller har mistanke om dette, må du snarest søke profesjonell hjelp. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt. Dersom veggedyr oppdages i en tidlig fase, vil bekjempelsen være langt mindre omfattende enn om de har bodd i boligen en stund, avslutter Rye.

Mange er bekymret for veggedyr

En nylig undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Storebrand, viser at hele 6 av 10, eller 2,64 millioner nordmenn, er litt eller veldig bekymret for å få med seg veggedyr hjem. Nesten halvparten av de spurte sier at de sjekker sengen nøye for spor av veggedyr når de ankommer overnattingsstedet. 37 prosent svarer at de ikke vet hva de skal se etter.

– Fordi mange ikke helt vet hva de skal se etter er vi opptatt av å gjenta dette så ofte som vi kan, forteller skadeforebygger i Storebrand Hanne Iversen Rye.

Flaut?

Å få med seg veggedyr helt hjem, kan oppleves traumatisk for mange og det kan ta tid før man skjønner hva for eksempel utslett og bitt kan være. 2 av 10 spurte i vår undersøkelse synes det t å få meg seg veggedyr hjem fra reise er såpass flaut og stigmatiserende at de ville holdt det hemmelig, mens 6 av 10 mener at det kan skje det beste.

Forekomst av veggedyr øker

Fra begynnelsen av 2000-tallet og frem til pandemien var det en markant økning i tilfeller fra nesten ingen til opp mot 3000 tilfeller årlig. Nå har det stabilisert seg. Det pekes på at noe av grunnen til at økningen har stagnert er at flere vet hva man skal se etter. Forebygging hjelper.

Gjennom året så meldes det inn flest tilfeller i månedene etter sommerferien når vi reiser mest.

Fotokreditering
Veggedyrbilder: Dogpoint / Tor Iljar