​– Hadde aldri trodd det skulle skje meg

​– Hadde aldri trodd det skulle skje meg

– Jeg hadde aldri trodd det skulle skje meg, forteller Storebrand-kunde Margrethe Ryen (57) til Dagens Næringsliv. Heldigvis hadde arbeidsgiveren en god uføreforsikring.

Margrethe Ryen (bildet over - faksimile fra DN 04.05.16) jobbet som sjef for 50 konsulenter i IT-selskapet Amesto Solutions, da hun høsten 2014 merket smerter i den ene hoften. I dag klarer kun bare å sitte eller stå rolig i korte perioder av gangen. Ingen behandling har hjulpet, skriver Dagens Næringsliv.

Etter et halvt år gikk den aktive 57-åringen fra delvis til full sykemelding. Nå går hun på arbeidsavklaringspenger, og ligger an til å bli erklært arbeidsufør.

– Jeg hadde aldri trodd at dette skulle skje meg. Jeg elsket jobben min og var i full vigør ellers. Jeg liker ikke meg selv slik jeg er nå. Det gjør mye med selvbildet å ikke være i jobb, sier hun til avisen.

Økonomisk smell
Ryen forteller at hun får utbetalt i underkant av 7000 kroner i uken før skatt – betydelig mindre enn det hun hadde da hun var i jobb.

Samtidig kaller hun seg heldig. Gjennom tidligere arbeidsgiver har Ryen nemlig uføreforsikring som gir henne 170.000 kroner i året.

– Jeg er så heldig å ha hatt arbeidsgivere som har hatt gode ordninger, sier Ryen til Dagens Næringsliv.

Mange uten uføreforsikring
Over en halv million yrkesaktive nordmenn har kun folketrygden å støtte seg til dersom de skulle bli ufør, viser anslag fra Storebrand. Dette gjelder først og fremst selvstendig næringsdrivende og arbeidstakere i bedrifter som har minimumsordning med to prosent innskudd.

I en fersk undersøkelse Norstat har gjennomført for Storebrand svarer over halvparten at de ikke vet hva de vil få i uføretrygd hvis de blir uføre.

– Det er ikke overraskende, men likevel urovekkende at flertallet ikke vet ikke hva de vil få i uføretrygd. Uførhet er noe av det verste som kan ramme deg økonomisk, sier pensjonsøkonom Knut Dyre Haug i Storebrand til Dagens Næringsliv.

Han forteller at særlig høytlønte er for optimistiske når det gjelder hva de vil få i uføretrygd – spesielt om man ikke har uføreforsikringer privat eller via arbeidsgiver.

I fjor ble det innført en ny uførereform i folketrygden som skal gjøre det enklere for folk å finne ut av hvor mye man får. Men størrelsen på utbetalingen er ikke blitt noe særlig større.

– Man får maksimalt 356.000 kroner - så får man vurdere om det er mye eller lite. Har du lavere lønn enn 540.000 kroner, blir utbetalingen tilsvarende lavere. Veldig mange opplever en halvering av lønnen sin, dersom man ikke har uføreforsikring gjennom arbeidsgiver, sier Haug.

Råd fra Storebrand:

• Alle bør ha en uføreforsikring, enten via arbeidsgiver eller privat.
  • Få oversikt over hva du kan forvente å få i uførepensjon dersom du blir arbeidsufør. Sjekk med NAV, din arbeidsgiver og eventuelle forsikringer.
  • Vurdér hva inntektstapet vil bety for privatøkonomien og mulighetene for å kunne opprettholde den levestandarden du er vant til. Vurdér deretter behovet for private forsikringer.

Det skjer ikke meg

Grafikken viser sannsynlighet for å bli rammet av ulike hendelser gjennom livet. Kilde: NAV, SSB, Finans Norge og Storebrand.

Les hele saken i Dagens Næringsliv 4. mai 2016 – klikk her (krever abonnement)