Blogg: Hvor lenge kommer jeg til å leve?

Blogg: Hvor lenge kommer jeg til å leve?

Av: Jan Otto Risebrobakken, direktør for næringspolitikk

Tror du at du kommer til å leve kortere eller lenger enn gjennomsnittet? I det nye pensjonssystemet kan du vedde med staten om hvor lenge du kommer til å leve.

Fra 2011 kan du selv velge din egen pensjonsalder. Du kan ta ut pensjon fra 62 år, eller fortsette å jobbe. Pensjonsbeholdningen du tjener opp når du jobber skal fordeles på antall år personer i ditt årskull i snitt forventes å leve fra det tidspunktet du tar ut pensjon. Derfor blir pensjonen høyere jo lenger du venter med å ta den ut.

Men hvis du ikke lever akkurat like lenge, eller lenger, enn gjennomsnittet, er det ikke sikkert du får glede av hele pensjonsbeholdningen din.

Hvis du er ved god helse og tror du kommer til å leve lenge, kan du jobbe til du blir 70 år, og satse på å motta en høy pensjon til du blir 90 år. Hvis du får rett, vil dette lønne seg. Du får en høy pensjon, og du vil motta den i flere år enn det gjennomsnittet som ligger til grunn for beregning av pensjonen. Hvis du tar feil, taper du pensjon. Du får høy årlig pensjon fordi du har jobbet lenge, men hvis du dør bare et par år etter at du tar ut pensjon får du likevel bare ut en liten del av den pensjonsbeholdningen du har tjent opp. Resten går inn i det store sluket, og bidrar til å finansiere pensjonene til de andre som lever lenger.

Veddemål med staten

I det nye pensjonssystemet får du dermed muligheten til å vedde med staten om hvor lenge du kommer til å leve. En person som er født i 1963 kan forvente å leve i 16,7 år fra fylte 67 år – i gjennomsnitt. Men variasjonen er stor, avhengig av helse og livsstil. Regjeringen har selv vist hvordan forventet levealder varierer for ulike yrker.

F. eks. er forventet gjenstående levetid for mannlige servitører bare 11,2 år fra 67 år, mens kvinnelige lærere og fysioterapeuter kan forvente å leve i over 20 år fra de fyller 67 år. Dødelighetsforskjellen mellom yrker er høyere blant menn enn blant kvinner. Mens forskjellen mellom yrkene med høyest og lavest forventet levealder blant menn var 6,5 år, var tilsvarende forskjell blant kvinner på 3,8 år.

Pengene eller livet?

Bør man så gjette på egen levealder og finregne på forventet pensjonsutbetaling før man bestemmer seg for når man skal ta ut pensjon? Eller er andre ting vel så viktige? Har du en jobb du liker og trives med er det kanskje det som bør avgjøre om du fortsetter å jobbe eller ikke? Alle har ikke som mål å gjøre pensjonisttilværelsen lengst mulig. Uansett bør du være klar over hvordan det nye pensjonssystemet fungerer og hvilke muligheter og konsekvenser som ligger i det å skulle velge sin egen pensjonsalder.

Ønsker du å lære mer om hvordan pensjonsreformen slår ut for deg, sjekk ut vår nye nettløsning.