STIHL PRESENTERER SIN NYE VELBALANSERTE BGA 57 OG VEILEDER FORBRUKERNE I DET BREDE UTVALGET AV BLÅSERE

STIHL har et bredt utvalg av både batteri- og bensindrevne blåsere beregnet for alt fra den lille hagen til store offentlige områder. Den nyeste blåseren for privatmarkedet, BGA 57, er batteridrevet og stillegående samtidig som den er kraftig og letthåndterlig.

Utvalget av blåsere er stort, og som forbruker er det ikke alltid så enkelt å vite hvilken modell man skal velge. Tyske STIHL fokuserte lenge på det profesjonelle markedet, men har nå et bredt utvalg av produkter også til privatpersoner og mer sporadiske brukere.

• –Mange tror at vi kun henvender oss til det profesjonelle markedet, men vi har produkter for alle. Når det gjelder blåsere, har vi alt fra små og lette batterimodeller beregnet for korte jobber til store, ryggbårne og bensindrevne modeller beregnet for veldig store områder, forteller produktsjef i STIHL Norden, Mats Gustafsson.

En blåser er ikke bare til bruk for løv om høsten. Den er også et perfekt hjelpemiddel for å fjerne gressavklipp, flis eller sand og grus fra terrasser, helleganger eller gårdsplasser. En blåser kan også brukes for å fjerne nysnø, for eksempel av bilen. Sist ut i rekken av blåsere for privatmarkedet fra STIHL er BGA 57, som er en batteridrevet, men kraftig blåser. BGA 57 inngår i batterisystemet AK, som betyr at den kan brukes med samme batteri og lader som andre hagemaskiner i systemet. Løvblåseren kan kjøpes som komplett sett med batteri og lader, eller som enkeltstående maskin.

• –BGA 57 er en stillegående, men samtidig kraftig blåser som ikke forstyrrer nabofreden. Den egner seg godt til bruk i boligområder, kolonihagen og andre lydfølsomme steder. Dessuten er den meget velbalansert, noe som gjør at den ikke belaster håndleddene, men gir en behagelig og ergonomisk brukeropplevelse, sier Mats Gustafsson.

Takket være det justerbare blåserøret er maskinen enkel å tilpasse etter brukerens kroppslengde. Videre har BGA 57 trinnløs hastighetsregulering og et slankt design.

Til den som skal velge blåser, har produktsjefen tre råd å komme med: Ta utgangspunkt i egne behov, størrelsen på grøntområdet og hvor mye blåseren vil bli brukt. Han tilbyr også en hjelpeguide med fem ulike blåsere beregnet for privatmarkedet.

BGA 45 BGA 57 BG 56 BR 200 BR 350
Bruksområde og generelle egenskaper: Håndholdt begynnermodell med integrert batteri for mindre områder i hagen. Håndholdt modell i AK- systemet for områder opptil 750 m2. Bensindrevet håndholdt blåser for villahager. Bensindrevet ryggbåren begynnermodell for større hager. Bensindrevet ryggbåren modell for større hager og grøntområder.
Blåsekraft: 5 N 9 N 13 N 12 N 17 N
Maks. lufthastighet: 44 m/s 55 m/s 71 m/s 67 m/s 90 m/s
Maks. lufttilførsel: 500 m3/h 620 m3/h 700 m3/h 680 m3/h 740 m3/h
Batterisystem: AI-system AK-system (Bensin) (Bensin) (Bensin)