STIHL kjøper COSMOS, en fremtredende produsent av lydpotter, og øker dermed produksjonskapasiteten.

STIHL øker produksjonskapasiteten – kjøper produsent av lydpotter

STIHL gruppen kjøper COSMOS Manufacturing Inc., en amerikansk produsent av lydpotter. Oppkjøpet skal øke produksjonskapasiteten til STIHL, styrke gruppens leveringskjede og utvide ekspertisen på området.

COSMOS, med hovedkontor i South Chicago Heights, Illinois, er en nåværende samarbeidspartner for STIHL og en stor leverandør. Selskapet sysselsetter cirka 200 personer innenfor utvikling, produksjon og salg av lydpottesystemer og stempelkomponenter for små og mellomstore motorer. STIHL kjøper nå opp COSMOS, og styrker dermed intern produksjon og ekspertise.

– Dette oppkjøpet kommer til å gi oss mer kunnskap om utvikling og produksjon av lydpotter og andre avgasskomponenter, sier Martin Schwarz, styremedlem i STIHL med ansvar for produksjon og materialer, og fortsetter:
– Oppkjøpet representerer et stort skritt fremover for å oppnå enda strengere utslippsstandarder, og det styrker også leverandørkjeden vår. STIHL har en høy produksjonsdybde på mer enn 50 prosent, noe som sikrer verdiskapingen i selskapet og sementerer deres tekniske lederskap.

Verdifullt samarbeid fra før
I likhet med STIHL var COSMOS et familieeid selskap. Grunnleggeren, John Michelon, forlater nå virksomheten etter flere fremgangsrike år ved roret.

– COSMOS og STIHL har hatt et produktivt partnerskap i flere tiår, sier John Michelon, og fortsetter:
– Jeg er glad for å ha sikret selskapets fremtid med denne overtakelsen, og jeg er overbevist om at COSMOS skal kunne drives til sitt fulle utviklings- og produksjonspotensial som en del av STIHL familien.

Virksomheten til COSMOS fortsetter sømløst
Transaksjonen kommer til å foregå som et ressurskjøp, der STIHL grunnlegger et nytt selskap i USA under navnet CS COSMOS STIHL Manufacturing. Det nye selskapet kommer til å overta medarbeiderne, eksisterende kunder og leverandører og fortsette COSMOS sin virksomhet uten avbrudd.

– Vi bygger videre på veletablerte partnerskap med eksisterende partnere. Kundene til COSMOS kommer dermed fortsatt til å dra fordel av de enestående utviklingstjenestene og produktene de er vant med, sier Martin Schwarz.

COSMOS Manufacturing Inc. produserer hvert år cirka 9 millioner lydpotter og leverer til produsenter av håndholdte verktøy, gressklippere og traktorer. Produktene inkluderer også en rekke andre integrerte deler, som clutchtromler og støtfangere. Selskapet ble grunnlagt i 1972 og tilbyr ekspertise på områdene utvikling, produksjon og industrialisering. STIHL har tidligere belønnet COSMOS med prisen Årets leverandør ved to anledninger, i 2009 og 2013.

Transaksjonen avhenger av godkjenning av relevante antitrustmyndigheter.

Ønsker du mer informasjon, kan du kontakte:
Benedicte Movik, pressekontakt STIHL Norge, +47 33 42 05 00, benedicte.movik@stihl.no

STIHL leverer maskiner og produkter for hage, skog og grøntområder. Via sertifiserte forhandlere tilbyr vi blant annet batteridrevne hagemaskiner som robotgressklippere, hekksakser og gresstrimmere, samt høytrykksvaskere, motorsager, ryddesager og smarte løsninger for både privatpersoner og profesjonelle brukere. STIHL er et globalt konsern med kvalitet og sikkerhet som motto, og vi arbeider for å bidra til en mer bærekraftig fremtid. Konsernet har rundt 20 000 ansatte, og hadde en omsetning på 5,06 milliarder euro i 2021. Det nordiske hovedkontoret ligger i Sverige, med virksomhet i Norge, Danmark og Finland. Les mer på www.stihl.no.

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14