STIHL melder i sin bærekraftrapport for 2022 at de har som mål å redusere forbruket av fossilt drivstoff med 40 prosent til 2030.

STIHL fortsetter å sette seg ambisiøse mål for reduksjon av fossilt drivstoff og karbondioksidutslipp

STIHL melder i sin bærekraftrapport for 2022 at de har satt seg høye mål for å redusere forbruket av fossilt drivstoff i hele konsernet. Selskapet arbeider for å redusere forbruket med 40 prosent til 2030, sammenlignet med nivåene for 2019.

Den globale familiebedriften STIHL så i 2022 en kraftig reduksjon i direkte karbondioksidutslipp (scope 1 og 2) sammenlignet med foregående år, noe som tilsvarer en nedgang på 43 prosent. Denne nedgangen kom hovedsakelig på grunn av omstillingen til grønn energi hos STIHL sine produksjonsselskaper over hele verden.

For å nå målene for 2030 har alle selskapene i STIHL gruppen utarbeidet handlingsplaner. Mer enn 100 ulike tiltak er identifisert, inkludert tekniske fremskritt som optimalisering av prosessvarmebruk. Det er forventet at disse tiltakene bidrar til at man oppnår cirka 80 prosent av den planlagte reduksjonen. Et konkret eksempel er planen om å elektrifisere en herdeovn på selskapets anlegg for kjedeplater i Sveits senest i 2023, et tiltak som skal spare 2400 megawattimer (MWh) med gass. Dette tilsvarer cirka 600 tonn karbondioksidutslipp per år.

– Vi er stolte over de globale fremskrittene som er gjort hittil, og over forpliktelsen om å redusere klimapåvirkningen vår. Redusert bruk av fossilt drivstoff er en prioritet for oss, og vi fortsetter å investere i teknologi og innovasjon for å nå målene våre. Vi er fast bestemt på å spille en aktiv rolle i overgangen til en mer bærekraftig fremtid, sier Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager i STIHL Norden.

STIHL er fast bestemt på å fortsette å drive innovasjoner og iverksette tiltak for å redusere karbondioksidutslippene ytterligere, og dermed styrke engasjementet for en mer bærekraftig omverden.

Hele bærekraftrapporten fra STIHL for 2022 er tilgjengelig her.

Ønsker du mer informasjon, kan du kontakte:
Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager
+46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.

STIHL leverer maskiner og produkter for hage, skog og grøntområder. Via sertifiserte forhandlere tilbyr vi blant annet batteridrevne hagemaskiner som robotgressklippere, hekksakser og gresstrimmere, samt høytrykksvaskere, motorsager, ryddesager og smarte løsninger for både privatpersoner og profesjonelle brukere. STIHL er et globalt konsern med kvalitet og sikkerhet som motto, og vi arbeider for å bidra til en mer bærekraftig fremtid. Konsernet har rundt 20 550 ansatte, og hadde en omsetning på 5,49 milliarder euro i 2022. Det nordiske hovedkontoret ligger i Sverige, med virksomhet i Norge, Danmark og Finland. Les mer på www.stihl.no.

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14