Gå videre til innhold
Ny personlig rekord og norsk rekord i Single Buck ga Vebjørn Sønsteby en bronsemedalje i den siste delkonkurransen av TIMBERSPORTS® Nordic Cup 2023.

Pressemelding -

Vebjørn Sønsteby tok bronsemedaljen i fjerde og siste delkonkurranse av Nordic Cup 2023

Lørdag gikk den siste og avgjørende delkonkurransen i TIMBERSPORTS® Nordic Cup 2023 av stabelen i Svenljunga i Sverige. Vebjørn Sønsteby og landsmannen Ole Magnus Syljuberget representerte Norge i Pro-klassen, og Sønsteby viste at formen er god foran VM i Stuttgart – med to rekorder og en bronsemedalje.

I Svenljunga i Sverige møttes i helgen TIMBERSPORTS®-atleter fra Norge, Sverige og Danmark til den fjerde og siste delkonkurransen av Nordic Cup 2023. Cupen har foregått hele sommeren, og atletene har konkurrert individuelt i tre, fire eller seks grener, avhengig av konkurranseklasse og konkurranseformat. Vebjørn Sønsteby og Ole Magnus Syljuberget møttes til dyst i Pro-klassen, som resulterte i både rekord og bronsemedalje. Med ny personlig rekord i grenen Stock Saw, (10,15 sekunder) og norsk rekord i Single Buck (15,84 sekunder) hadde Sønsteby en utmerket konkurransedag som endte med en bronsemedalje.

– Dagens tredjeplass er sesongens beste resultat for min del, så det føles veldig bra. Jeg holdt meg på et bra og stabilt nivå gjennom alle grenene, og det lønnet seg. Cupen er et godt format å konkurrere i, det gjør at man utvikler seg. Jeg har satt en del norske rekorder gjennom sesongen, og det sier sitt. Selv om jeg ikke kvalifiserte meg til individuell-VM, så er jeg fornøyd med sesongen, sier Sønsteby og fortsetter:
– Nå kommer alt fokus til å være på lag-VM i Stuttgart og finpuss av de siste detaljene frem til da.

Sammenlagt endte Sønsteby på femteplass i hele cupen, og Syljuberget på en sjuendeplass. Cupvinner i Pro-klassen ble svenske Ferry Svan. Den tredje nordmannen i konkurransen, Bart Gevers, endte på femteplass i Intermediate-klassen. Helgens konkurranse setter punktum for den nordiske konkurransesesongen, og nå venter VM i Stuttgart 3.–4. november for det norske landslaget.

Sluttresultater i Nordic Cup 2023:

Pro – topp 7:

Viktor Clarmo

Samuel Hell

Ole Magnus Syljuberget

Alle konkurranseresultater fra fjerde del av Nordic Cup 2023 ligger her.
    Hele konkurranseoversikten for TIMBERSPORTS® ligger her.
    Les flere nyheter om TIMBERSPORTS® Norge her.

For mer informasjon, vennligst ta kontakt med:
    Emma Birgersson, PR-& kommunikasjonsansvarlig STIHL TIMBERSPORTS®,

STIHL TIMBERSPORTS® er et internasjonalt mesterskap i tømmersport som krever styrke, teknikk og mot. Sporten har sin opprinnelse i Canada, USA og New Zealand. Sporten har utviklet seg til profesjonelle konkurranser på høyt idrettslig nivå foran et entusiastisk publikum. I Norge er sporten på fremmarsj, og på verdensbasis har TIMBERSPORTS® over 20 millioner tilhengere. TIMBERSPORTS® består av seks øvelser: tre med øks, to med motorsag og én med håndsag. Les mer på stihltimbersports.no. TIMBERSPORTS® er et varemerke som er registrert av ANDREAS STIHL AG & Co. KG.

Framnesveien 3B
    3222 Sandefjord