Gå videre til innhold
Vebjørn Sønsteby ble igjen norsk mester og tok fjerdeplassen da de nordiske mesterskapene ble avgjort i Malung.

Vebjørn Sønsteby er igjen norsk mester i TIMBERSPORTS®

Da de nordiske mesterskapene ble avgjort 19.–20. juli i Malung i Sverige, var det igjen tøff konkurranse blant de nordiske atletene. Den norske proffatleten Vebjørn Sønsteby ble beste nordmann på en fjerdeplass, bare ett poeng unna pallen. Dermed blir Sønsteby norgesmester for tredje år på rad.

Helgen 19.–20. juli kulminerte den intensive konkurransesesongen i ekstremsporten TIMBERSPORTS®, i forbindelse med de nordiske mesterskapene 2024 i Malung. Nordens fremste Pro-, Rookie- og dameatleter kjempet om tittelen som nordisk mester i hver konkurranseklasse.

De norske atletene Vebjørn Sønsteby, Bart Gevers og Gerhard Sørensen-Fuglem var på plass i Malung for å gjøre opp om tittelen i Pro-klassen. I Rookie-klassen deltok Simen Jesnes Buraas og Hans Stenberg, og etter intensive konkurransedager ble det Sønsteby som til slutt ble beste nordmann, med en fjerdeplass. I tillegg satte han både personlig og norsk rekord i finalegrenen Hot Saw, med imponerende 6,50 sekunder.

– Jeg har følt meg bra gjennom konkurransen, og jeg er veldig fornøyd med å avslutte med norsk rekord. Når jeg sammenligner med fjorårets nordiske mesterskap, ser jeg at jeg har utviklet meg og blitt bedre, og at jeg nå leverer en jevnere prestasjon gjennom hele konkurransen. Nå blir det fullt fokus på oppkjøringen til sesongens siste nordiske konkurranse, Nordic Cup i Elverum, sier Vebjørn Sønsteby.

Jesnes Buraas og Stenberg leverte godt i Rookie-klassen, der Jesnes Buraas tok femteplassen og Stenberg sjuendeplassen. Begge atletene satte nye personlige rekorder, og det ble også norsk Rookie-rekord for Simen Jesnes Buraas i grenen Single Buck. Pallplassene i Pro-klassen ble kapret av Sveriges Ferry Svan, Calle Svadling og Emil Hansson. I Rookie-klassen tok Danmarks Bo Andersen gullmedaljen, etterfulgt av Sveriges Johan Staf og Adam Bjöns. I dameklassen så vi Danmarks Felixia Banck i en jevn kamp mot svenske Tove Njåstad, og etter en imponerende innsats klarte Njåstad å havne på toppen av pallen.

Fullstendige resultater fra Pro-konkurransen er tilgjengelige her.
Fullstendige resultater fra Women-konkurransen er tilgjengelige her.
Fullstendige resultater fra Rookie-konkurransen er tilgjengelige her.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Johanna Hedström, pressekontakt,
+46 706 22 17 08, johanna.hedstrom@morepr.se

STIHL TIMBERSPORTS® er et internasjonalt mesterskap i tømmersport som krever styrke, teknikk og mot. Sporten har sin opprinnelse i Canada, USA og New Zealand. Sporten har utviklet seg til profesjonelle konkurranser på høyt idrettslig nivå foran et entusiastisk publikum. I Norge er sporten på fremmarsj, og på verdensbasis har TIMBERSPORTS® over 20 millioner tilhengere. TIMBERSPORTS® består av seks øvelser: tre med øks, to med motorsag og én med håndsag. Les mer på stihltimbersports.no. TIMBERSPORTS® er et varemerke som er registrert av ANDREAS STIHL AG & Co. KG.

Framnesveien 3B
3222 Sandefjord