Tøft for nordmennene under Nordic-cup, TIMBERSPORTS® i Hamar

Tøft for nordmennene under Nordic-cup, TIMBERSPORTS® i Hamar

Vebjørn Sønsteby og de andre atletene var i helgen klare for å kjempe mot svenskene på hjemmebane i Norge, i den andre runden av Nordic-cup-konkurransen i TIMBERSPORTS® i Hamar.

Helgens konkurranser var den andre konkurransen av Nordic Cup for de norske utøverne. PRO-utøverne Vebjørn Sønsteby og Ole Magnus Syljuberget var sånn passe fornøyde med resultatene.

– Jeg er sånn passe fornøyd, sier Vebjørn Sønsterby. Jeg ble disket i Underhand Chop fordi jeg stod i fotmerket. Det drar dessverre voldsomt ned. Da taper man mange poeng. En typisk rookiefeil som alle kan gjøre, sier han.

Vebjørn havnet til slutt på en sammenlagt femteplass. Verdensrekordholder Nordmannen Ole Magnus Syljuberget kom på sjette plass totalt.

– Jeg synes huggingen ble litt lav, men i Stock Saw fikk Syljuberget, som er den regjerende verdensmester i grenen, en knallbra tid på 00:08:82.

Bra innsats i Intermediate og rookie-klassen
    De norske guttene i Intermediateklassen gjorde en meget bra innsats. Klaus Magnus Halvorsen havnet på en fjerde plass og Bart Gevers (20 år) kom på en sjette plass.

– Jeg er veldig fornøyd fordi jeg ikke hugget i stand (festet som holder stokken). Det har jeg gjort i alle andre konkurranser, bortsett fra sist i Sverige der det gikk helt perfekt, sier Halvorsen.

Rookie-atleten Simen Jessnes Buraas (21 år fra Åsmarka, Norge), satte ny personlig rekord i Stock Saw med tiden 00:11,23 (gammel pers 00:12,20). Han er opptatt av hvordan kvaliteten på tresorten påvirker konkurransen.

– Jeg er veldig fornøyd med egen innsats, sier Buraas. Det har veldig mye å si hvordan virke er. Om det har vært lagret riktig, er tørt, hardt, om det er Osp eller Poppel, som er mye bløtere. Trevirket her på Hamar var av svært god kvalitet, sier han.

Viktig å være på hugget
      Den norske laglederen Ole- Ivar Lierhagen mener nordmennene har mer å gå på.

– Noen har hevet seg fra forrige konkurranse i Elma Wood i Sverige. Men flere på laget har mer å gå på. Sønsteby ble best med en femte plass og det er for dårlig. Ellers ser jeg at Sønsteby fått trent mer og nå håper jeg at gutta er på hugget mot neste konkurranse. Guttene har jo full jobb ved siden av så det er krevende å være med i toppen, sier han.

Flere konkurranser i 2022
      For de norske atletene venter neste konkurranse i Nordic Cup. 6.-7. august konkurrerer de i Orsa, Sverige, igjen Nordic Cup, etterfulgt av storkonkurransen Nordisk Mesterskap 27.-28. august. Der har de norske PRO-atletene mulighet til å kvalifisere seg til det individuelle VM i Partille Arena, Sverige, 28. – 29. oktober. Under VM i oktober skal det norske landslaget også stille i lag-VM der det beste landslaget skal kåres.

Ønsker du mer informasjon, kan du kontakte:
      Emma Birgersson, PR-& kommunikasjonsansvarlig STIHL TIMBERSPORTS®,
      +46 (0)73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.

STIHL TIMBERSPORTS® er et internasjonalt mesterskap i tømmersport som krever styrke, teknikk og mot. Sporten har sin opprinnelse i Canada, USA og New Zealand. Sporten har utviklet seg til profesjonelle konkurranser på høyt idrettslig nivå foran et entusiastisk publikum. I Norge er sporten på fremmarsj, og på verdensbasis har TIMBERSPORTS® over 20 millioner tilhengere. TIMBERSPORTS® består av seks øvelser: tre med øks, to med motorsag og én med håndsag. Les mer på stihltimbersports.no. TIMBERSPORTS® er et varemerke som er registrert av ANDREAS STIHL AG & Co. KG.

Framnesveien 3B
      3222 Sandefjord