Gå videre til innhold
Svenske Emil Hansson er nest best i verden i TIMBERSPORTS®, etter historisk VM-sølv.

Svenske Emil er nest best i verden i TIMBERSPORTS® – historisk VM-sølv

Porsche-Arena i Stuttgart var lørdag 4. november åsted for individuell-VM i TIMBERSPORTS® 2023. For andre år på rad ble Norden representert av den 22 år gamle svensken Emil Hansson fra Mora. Av verdens tolv fremste atleter var Hansson den yngste som kjempet om verdensmestertittelen. Foran hele 6500 tilskuere ga Hansson verdenseliten tøff motstand, og han endte på en historisk andreplass. Med sølvmedaljen er han ikke bare nest best i verden, men også best i Europa.

Jeg har ingen ord, dette hadde jeg ikke forventet da jeg våknet i dag. Jeg er kjempefornøyd med andreplassen – det er helt sykt å bare være 22 år og stå på pallen med sølv!, sier Emil Hansson.

Etter det norske lagets suksess under lagkonkurransen i TIMBERSPORTS® på fredagen ble den individuelle konkurransen avgjort på lørdagen. Denne gang var Norden representert av svenske Emil Hansson, som hadde sin VM-debut i fjor på hjemmebane i Göteborg. Lørdag kveld entret han Porsche–Arena med mer erfaring og med en fjerdeplass på europarankingen. Da støvet og sagsponen hadde lagt seg, var det klart at Hansson hadde kjempet seg til en historisk andreplass i årets verdensmesterskap og rystet et par verdensstjerner på veien. Sølvmedaljen er Nordens første pallplass i et individuelt verdensmesterskap i TIMBERSPORTS®, og også første gang at en nordisk atlet kvalifiserer seg til finalerunden.

I VMs individuelle konkurranse skal atletene gjennomføre grenene Underhand Chop, Stock Saw og Standing Block Chop. Atletene får poeng etter hurtighet, og kun de åtte beste går videre til den andre runden, der grenene Single Buck og Springboard venter. De seks atletene som har fått mest poeng fra de to første rundene, går videre til den tredje og siste runden, der publikumsfavoritten Hot Saw venter. Også her går mest poeng til de som sager raskest, og den atleten som totalt har samlet flest poeng etter samtlige runder, vinner konkurransen.

Utrolig snuoperasjon av svenske Hansson
For svenske Hansson begynte konkurransen svakt med en sisteplass i Underhand Chop – men så snudde det. Etter sjetteplass i både Stock Saw og Standing Block Chop klarte han å gå videre til neste runde. I Single Buck demonstrerte Emil sin teknikk og utholdenhet med en andreplass, og i Springboard slo 22-åringen hele feltet med tiden 49,72 sekunder, som ga ham en førsteplass i grenen. Dermed sikret han en tredjeplass totalt, og han fikk en plass i finalerunden. Etter en utrolig tid i grenen Hot Saw (5,77 sekunder) hadde Emil gullmedaljen innen rekkevidde, helt til forhåndsfavoritten Jamie Head fra Australia kapret førsteplassen i det siste heatet. Bronsen gikk til vertsnasjonen Tyskland og Danny Martin.

– Jeg fikk en skikkelig dårlig start, og da ville jeg nesten bare dra hjem. Så gjorde jeg en ok Stock Saw og klarte meg godt i både Single Buck og Springboard. Det føles fantastisk at jeg til slutt klarte å prestere så godt og ta en andreplass – jeg er superfornøyd, sier Emil.

Fullstendige resultater fra lagkonkurrensen finnes her.

For mer informasjon, vennligst ta kontakt med:
Emma Birgersson, PR-& kommunikasjonsansvarlig STIHL TIMBERSPORTS®,

STIHL TIMBERSPORTS® er et internasjonalt mesterskap i tømmersport som krever styrke, teknikk og mot. Sporten har sin opprinnelse i Canada, USA og New Zealand. Sporten har utviklet seg til profesjonelle konkurranser på høyt idrettslig nivå foran et entusiastisk publikum. I Norge er sporten på fremmarsj, og på verdensbasis har TIMBERSPORTS® over 20 millioner tilhengere. TIMBERSPORTS® består av seks øvelser: tre med øks, to med motorsag og én med håndsag. Les mer på stihltimbersports.no. TIMBERSPORTS® er et varemerke som er registrert av ANDREAS STIHL AG & Co. KG.

Framnesveien 3B
3222 Sandefjord