Gå videre til innhold
Den 19.–20. juli samles de beste TIMBERSPORTS® atletene fra hele Norden i Malung, Sverige.

Nordisk TIMBERSPORTS® mester skal krones: Norske atleter er klare for kamp

Den 19.–20. juli samles de beste TIMBERSPORTS® atletene fra hele Norden i Malung, Sverige, for å konkurrere om tittelen som nordisk mester. De fire norske atletene Vebjørn Sønsteby, Bart Gevers, Hans Stenberg og Simen Jesnes Buraas er klare til å ta utfordringen og skal delta i to av tre konkurranseklasser.

Ved de Nordiske Mesterskapene konkurrerer atletene individuelt i minst fire og maksimalt seks disipliner, avhengig av konkurranseklasse og prestasjon gjennom konkurransen. I årets mesterskap er det Vebjørn Sønsteby (Pro), Bart Gevers (Pro), Hans Stenberg (Rookie) og Simen Jesnes Buraas (Rookie) som er klare til å utfordre de øvrige nordiske atletene om tittelen.

Ved fjorårets nordiske mesterskap tok Sønsteby (27) en fjerdeplass, kun ett poeng bak den svenske atleten Ferry Svan. Bart Gevers (31), da konkurrerende i Intermediate-klassen, endte på en andreplass. I år konkurrerer Gevers sammen med Sønsteby i Pro-klassen, blant totalt 11 atleter. Avhengig av plassering finnes det også mulighet til å kvalifisere seg til årets individuelle VM, 8.–9. november.

– Jeg kjenner at jeg har en del å hente på formen, men jeg håper fortsatt jeg kan sette noen personlige rekorder i nordisk. VM er jeg ganske åpen for nå. Det blir nok en utfordring for meg i år å henge med i den europeiske rankingen, sier Vebjørn Sønsteby.

Etter konkurransen venter siste delkonkurranse av Nordic Cup 2024 i norske Elverum, 9.–11. august, International Women’s Cup i Tyskland og European Trophy i Sveits – før sesongens store høydepunkt: VM i Toulouse, 8.–9. november.

Dato og tider for de Nordiske Mesterskapene 2024
Fredag 19. juli
14:00 – Rookie (livestreames via Facebook, Instagram og TikTok).

Lørdag 20. juli
12:30 – Women (livestreames via Facebook, Instagram og TikTok).
14:00 – Pro (livestreames via Facebook, Instagram og TikTok).

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Johanna Hedström, pressekontakt, +46 706 22 17 08, johanna.hedstrom@morepr.se

STIHL TIMBERSPORTS® er et internasjonalt mesterskap i tømmersport som krever styrke, teknikk og mot. Sporten har sin opprinnelse i Canada, USA og New Zealand. Sporten har utviklet seg til profesjonelle konkurranser på høyt idrettslig nivå foran et entusiastisk publikum. I Norge er sporten på fremmarsj, og på verdensbasis har TIMBERSPORTS® over 20 millioner tilhengere. TIMBERSPORTS® består av seks øvelser: tre med øks, to med motorsag og én med håndsag. Les mer på stihltimbersports.no. TIMBERSPORTS® er et varemerke som er registrert av ANDREAS STIHL AG & Co. KG.

Framnesveien 3B
3222 Sandefjord