Gå videre til innhold
Den svenske atleten Emil Hansson (20) får et wildcard og får dermed delta i den internasjonale konkurransen World Trophy. Sammen med Ferry Svan representerer han Sverige.

Ferry Svan og Emil Hansson klare for World Trophy 2022

28. mai er det duket for TIMBERSPORTS® mesterskapet World Trophy i Wien, konkurranseformatet der fire grener utføres av én atlet i ett og samme heat. Proffatletene Ferry Svan og Emil Hansson representerer Sverige i det som blir startskuddet for sesongen – og dessuten deres første konkurranse foran publikum siden 2020.

27.-28. mai begynner konkurransesesongen i ekstremsporten TIMBERSPORTS®, og for de svenske PRO-atletene Ferry Svan og Emil Hansson venter det krevende mesterskapet World Trophy. Svan sikret seg en plass da han vant den europeiske Trophy-kvaliken i fjor, og Emil Hansson kom med i mesterskapet som ett av to wildcards.

– Jeg føler meg i veldig god form, og nå i forkant av sesongen har jeg funnet en jevnhet som jeg ikke har hatt helt på plass tidligere. Det er kjempegøy at sesongen er i gang, og målet for helgens konkurranse er å havne på pallen. Jeg har ladet opp lenge, og det blir gøy å konkurrere foran publikum igjen, sier Ferry Svan.

– Det blir morsomt med sesongens første konkurranse. Jeg har trent mye og gleder meg til å teste formen i World Trophy. Jeg er jo et wildcard og kommer til å fokusere mest på å levere best mulig og prøve meg på selve konkurranseformatet, som jeg synes er veldig gøy, sier Emil Hansson.

Lørdag 28. mai møtes verdens beste TIMBERSPORTS® atleter to og to i utslagsdueller. Mesterskapet foregår på Rathausplatz i Wien og innebærer et stafettlignende format med utslagsheat i fire grener: Stock Saw, Underhand Chop, Single Buck og Standing Block Chop. Atletene skal så raskt som mulig ta seg gjennom alle fire grenene. Vinneren av hvert heat går videre helt til to atleter står igjen i finalen.

Andre konkurranser i helgen
Fredag samme helg markeres en milepæl for TIMBERSPORTS® i Norden, under konkurransen International Women Cup 2022. Da representerer Tove Njåstad Sverige som første kvinnelige nordiske atlet i internasjonal sammenheng. Samme dag går også Rookie World Championship 2022 av stabelen på Rathausplatz. Her konkurrerer svenske Edvin Karlsson og elleve av verdens fremste rookie-atleter i tre runder og fem konkurransegrener.

Følg livesendingen fra International Women Cup 27. mai fra kl. 15.00 her: https://youtu.be/tGZK4wnIlwA
Følg livesendingen fra Rookie World Championship fra kl. 18.00 her: https://youtu.be/fGT3nCZ3hS0
Følg livesendingen fra World Trophy 28. mai fra kl. 18.00 her: https://youtu.be/-DVZQ6hyEp8

Les flere nyheter fra TIMBERSPORTS® Norge her.

Ønsker du mer informasjon, kan du kontakte:
Emma Birgersson, PR-& kommunikasjonsansvarlig STIHL TIMBERSPORTS®,
+46 (0)73-736 23 14,emma.birgersson@stihl.se.

STIHL TIMBERSPORTS® er et internasjonalt mesterskap i tømmersport som krever styrke, teknikk og mot. Sporten har sin opprinnelse i Canada, USA og New Zealand. Sporten har utviklet seg til profesjonelle konkurranser på høyt idrettslig nivå foran et entusiastisk publikum. I Norge er sporten på fremmarsj, og på verdensbasis har TIMBERSPORTS® over 20 millioner tilhengere. TIMBERSPORTS® består av seks øvelser: tre med øks, to med motorsag og én med håndsag. Les mer på stihltimbersports.no. TIMBERSPORTS® er et varemerke som er registrert av ANDREAS STIHL AG & Co. KG.

Framnesveien 3B
3222 Sandefjord