Sporveiens konsernsjef Birte Sjule ønsker H.M. kongen av Danmark velkommen på Stortinget T-banestasjon. I bakgrunnen sees H.M. dronningen av Danmark og H.K.H. Kronprinsesse Mette Marit. Foto: Sporveien

T-banefører Eivind kjørte de kongelige til Østmarka

For T-banefører Eivind Mathisen var det en høyst uvanlig dag på jobben onsdag: – Det var veldig trivelig!

– Jeg har aldri før hatt med så mye politi om bord. Sikkerheten var i hvert fall godt ivaretatt. Og jeg har aldri før opplevd at så mange journalister har tatt bilde av T-banetoget jeg kjører. Det var stas!

Klokken 09.25 kjørte et T-banetog fra Stortinget T til Ulsrud T. Om bord var det danske kongeparet og det norske kronprinsparet, den norske og den danske miljøministeren, Oslos ordfører, og et titalls journalister.

De kongelige skulle gå tur rundt Ulsrudvann sammen, og valgte å reise med kollektivtransport til marka. Dermed fikk også det danske kongeparet oppleve at Oslo er en by der alle innbyggerne kun er en kort T-banetur unna marka.

H.M. Dronningen av Danmark sammen med H.K.H Kronprinsen av Norge reiste sammen på T-banen i Oslo. Foto: Sporveien

– Et godt og miljøvennlig reisevalg

På Stortinget T-banestasjon ble det danske kongeparet og norske kronprinsparet ønsket velkommen om bord av Sporveiens konsernsjef Birte Sjule.

– T-banen betyr veldig mye for mange mennesker i byen vår hver eneste dag. Og våre dyktige medarbeidere gjør en kjempejobb med å frakte alle dit de skal så effektiv og enkelt som mulig. Da er det ekstra stas at det danske kongeparet og det norske kronprinsparet valgte å reise kollektivt og bærekraftig i dag; ikke helt ulikt H.K.H. Kronprinsens bestefar Kong Olav i sin tid. Vi i Sporveien jobber nå for å gjøre T-banen om mulig enda mer attraktiv for at enda flere skal kunne reise miljøvennlig slik de kongelige valgte i dag, sier Birte Sjule, konsernsjef i Sporveien.

I 2023 reiste 112 millioner mennesker med T-banen. Sporveien jobber nå for å øke antall avganger med 20 prosent. For å skape denne veksten kjøper selskapet inn nye T-banevogner, oppgraderer til nytt signalanlegg, oppgraderer Majorstuen T-banestasjon og forbereder seg på å ta i bruk Fornebubanen om noen år. Frem mot 2030 er målet 140 millioner reisende med T-banen årlig. T-baneutbyggingen som pågår nå er den største siden utbyggingen av T-banen ble bygget ut til Oslos østkant på 1960-70 tallet.

Konsernsjef i Sporveien, Birte Sjule og T-banefører Eivind Mathisen var strålende fornøyd med reisevalget til det kongelige reisefølget. Foto: Sporveien

«Deres Majesteter. Neste stopp er Ulsrud»

T-banefører Eivind Mathisen spilte også en rolle i å gi god reiseinformasjon underveis, i tillegg til å kjøre T-banetoget med de prominente gjestene trygt og behagelig.

Ved avgang fra Stortinget T-banestasjon, lød det over høyttaleranlegget:

«Deres Majesteter. Deres Kongelige Høyheter. Velkommen til Sporveien og denne avgangen til Ulsrud T-banestasjon. Reisetiden er 19 minutter. Vi ønsker dere en behagelig tur.»

Og ved ankomst Ulsrud T-banestasjon:

«Deres Majesteter. Deres Kongelige Høyheter. Neste stopp er Ulsrud T-banestasjon. Vi takker for turen!»

Regions

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien T-banen, Sporveien Trikken og Unibuss ble det i 2022 gjennomført 217 millioner enkeltreiser.

Konsernet har 3300 ansatte, og i 2022 hadde selskapet en omsetning på 5 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, busser, skinner og annen infrastruktur. Sporveien eier i tillegg datterselskapene Sporveien Vognmateriell, Sporveien Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene.

Sporveien leverer reiser med T-bane, trikk og buss med hovedvekt i Oslo og Akershus. Selskapet eier og forvalter også eiendom og infrastruktur for T-bane og trikk. Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser og fraktet 256 millioner passasjerer i 2023. Konsernet har 3700 ansatte og en omsetning på 5,6 milliarder kroner.