Kunstnerduo får stipend for flerdimensjonalt verk

Kunstnerduo får stipend for flerdimensjonalt verk

Sparebankstiftelsen DNBs kunststipend 2015 er tildelt Andrea Bakketun og Christian Tony Norum for verkene Glemt der de hører hjemme, D68: Reisebrev, Perpetuum mobile: Andre kapittel, 2015.

Kunststipendet på 150.000 kroner tildeles for å oppmuntre og støtte kunstnere i etableringsfasen. Som en del av stipendet får vinnerne også tilbud om en separatutstilling ved Oslo Kunstforening.

Juryen har valgt stipendmottakerne ut i fra kunstnerne som deltar i Stipendutstillingen på Oslo Kustforening, som åpnet lørdag 21.11.

Andrea Bakketun og Christian Tony Norum er svært glad for prisen og sier den er en stor faglig anerkjennelse.

- Arbeidet vårt er eksperimentelt og mangefasettert, og vi synes det er fint at det flyktige og udefinerbare i kunsten blir verdsatt. Men alle kunstnerne som deltar i utstillingen er vinnere. Det har vært interessant å følge arbeidene deres under jobbingen med utstillingen, sier Andrea Bakketun.

Hun sier at stipendet gjør at de kan fokusere mer på arbeidet. – Vi får muligheten til å fordype oss i vårt kunstneriske prosjekt. Dessuten får vi muligheten til å nå et større publikum, sier Bakketun.

Stipendet har blitt delt ut årlig siden 2008. Tidligere vinnere inkluderer: Ellisif Hals og Susanne Skeide (2008), Ignas Krunglevicius (2009), Ann Cathrin November Høibo (2010), Kaia Hugin (2011), Marie Buskov (2012) Sandra Mujinga (2013) og Ingrid Lønningdal (2014).

– Årets stipendvinnere, og flere av de vi nå løfter frem i stipendutstillingen, vil markere seg i årene fremover. De er kanskje kjent innen kunstscenen men ikke generelt i befolkningen. Vi mener de fortjener å bli løftet frem og få en ekstra oppmuntring til å gå videre i kunstnerskap, sier Marianne Hultman ved Oslo Kunstforening.

Juryens begrunnelse

Juryen består av juryformann Sabrina van der Ley, avdelingsdirektør ved Museet for samtidskunst, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Jan Christensen billedkunstner, Marianne Hultman, kunstnerisk og daglig leder ved Oslo Kunstforening, Steffen Håndlykken, billedkunstner og direktør ved 1857 og Marit Paasche, kritiker og kunsthistoriker.

Slik begrunner juryen utdelingen av Sparebankstiftelsen DNBs Kunststipend:

«Installasjonen er preget av et lekent samarbeid og har et bredt kunstnerisk perspektiv, som med fysiske, konkrete referanser skaper et stort rom hvor tiden flyter. Blant annet tar kunstnerne utgangspunkt i den intime situasjonen av en leilighet som et historisk ladet sted, live-feed fra Oslo Kunstforening, egne filmer og bearbeidet arkivmateriale som sammen bidrar til en kaleidoskopisk opplevelse av tid og rom.

Presentasjonen er lagdelt med både statiske elementer og levende bilder. Slik genereres et flerdimensjonalt verk hvor publikum også selv beveger seg innenfor et rammeverk i utstillingen som inviterer til en personlig analytisk erfaring.»

Årets stipendutstilling i Oslo Kunstforening er kuratert av Steffen Håndlykken.

Se også: http://www.oslokunstforening.no/

Anders Bjørnsen