SpareBank 1 på Arendalsuka 2024

SpareBank 1 på Arendalsuka 2024

SpareBank 1 er også i år til stede på Arendalsuka. I løpet av ukas tre første dager, vil vi dele kunnskap og rykende fersk innsikt i samfunnsspørsmål vi er opptatt av. Sosial og finansiell inkludering, sikkerhet og svindel er noen av temaene som skal debatteres.

Arrangementene er i SpareBank 1 SR-Banks lokaler på Torvet 10, med unntak av de to vi arrangerer i samarbeid med Polyteknisk forening. Arrangementene blir streamet, og det vil være mulig å se på opptak i etterkant.

For mer informasjon, ta kontakt med kommunikasjonsdirektør Christine Meling Christensen (95196466/e-post) eller kommunikasjonssjef Ida Paus (906 23 727/e-post).

Velkommen til SpareBank 1s arrangementer på Arendalsuka!

SpareBank 1s program:

Mandag 12. august

18.00–20.00 Makrorock: Rock og debatt med økonomi-ekspertene

På Arendalsukas første dag blir det musikk og debatt i Torvet 10. Konsernsjef i SpareBank 1 SR-Bank, Benedicte Schilbred Fasmer, ønsker velkommen til en uformell kveld med diskusjoner og god stemning.

Rock: Sjeføkonom Kyrre M. Knudsen tar med gitaren og rocker sammen med kollega Anna Lærdal Skuland.

Rikets tilstand: Øystein Olsen, tidligere sentralbanksjef i Norges Bank, innleder om hvordan norsk økonomi står seg etter noen krevende år.

Debatt: I debatten løfter vi de viktigste temaene for Norge når vi nå skal se fremover. Sjeføkonom i SpareBank 1 Markets, Harald Magnus Andreassen, Øystein Olsen, Kyrre M. Knudsen og Mari Rege, professor i økonomi ved Universitetet i Stavanger, står for panelet.

Arrangør: SpareBank 1 SR-Bank

17.30–18.15: Svart kol, økologiske Bitcoin og strategiske mineral: Ein samtale om gruvedrift i Noreg

Arrangør: Polyteknisk forening, SpareBank 1

Sted: Impact Hub Agder Arendal
Les mer om arrangementet her

18.30–19.15: Bør bankane satsa meir på kunst?

Arrangør: Polyteknisk forening; SpareBank 1

Sted: Impact Hub Agder Arendal

Tirsdag 13. august

08.15–09.15: Næringslivets rolle i Norges sikkerhet

Er Norge forberedt på å holde ut et angrep i flere måneder om vi bli angrepet? En avgjørende brikke i totalforsvaret og beredskapen i Norge er lokale bedrifter. Militære kan rekvirere både materiell og produksjonsutstyr i en eventuell krig. Men hva om bedriftene er eid fra utlandet og fra ikke-vennligsinnede eierinteresser? Hva om viktig infrastruktur, produksjonsbedrifter og vedlikehold av infrastruktur eies fra utlandet? Vil det forsinke en mobilisering? Hvor koordinert er totalforsvaret av Norge? Og hvem har egentlig ansvaret?

Dette er blant spørsmålene som skal drøftes i frokostmøtet der Elisabeth Holvik, sjeføkonom i SpareBank 1 Gruppen, er ordstyrer.

Arrangør: SpareBank 1 Gruppen

10.00–10.55: Når banken blir enklere for mange, men vanskeligere for de få

Sparebankene har vært med på å bygge levedyktige og levende lokalsamfunn i over 200 år, men hvilken rolle har banker generelt for å sikre sosial og finansiell inkludering – nå og framover? Hvordan sørge for at flertallet mestrer hverdagsbank, eller får hjelp og kunnskap til å beherske sin hverdagsøkonomi?

I arrangementet setter vi søkelys på sosial bærekraft i bank, og sosial og finansiell inkludering av sårbare og mer ressurssvake grupper i samfunnet – og hvorfor dette er viktig.

Arrangør: SpareBank 1 Østlandet
Les mer om arrangementet her

11.30–12.30: Slik kan vi lykkes med klimatilpasning: Løsninger for et mer klimarobust samfunn

Klimaet er i endring, og samfunnet står i en ny virkelighet der ekstremvær og naturkatastrofer skjer hyppigere. Med dette følger nye utfordringer, som næringslivet må forholde seg til allerede i dag. Klimatilpasning handler om å erkjenne at klimaet er i endring, forstå̊ konsekvensene og iverksette tiltak – vi har ikke råd til å la være.

Hvordan skal stat, kommune og næringsliv prioritere for å rekke å sikre områder i hele landet mot følgene av ekstremvær, når etterslepet på forebygging og vedlikehold allerede er enormt? Fremtind inviterer til debatt med toppledere fra Skift og politikere for å diskutere hvordan vi kan gå fra ord til handling.

Arrangør: Fremtind

14.00–14.45: Samarbeid for en AI-basert industri i Norge

Norsk industri trenger tilgang til sikre AI-modeller og kompetent arbeidskraft. Vi har industri i verdensklasse på flere områder. For å sikre at verdiskaping rundt AI også tilfaller Norske og ikke bare utenlandske selskaper, er det viktig at vi samarbeider om å skape forutsetningen for en AI-industri i Norge. Hva kreves? Hvordan skal vi få til samarbeidet? Hvordan samarbeide på tvers av politikk, kunnskap og industri for å få til en AI-basert industri i Norge?

Arrangementet starter med tre innledere, før det avsluttes med en debatt. John Markus Lervik, Norges fremste seriegründer innen software-industri med FAST, cXense og Cognite, viser at det går an å lykkes internasjonalt, Astrid Undheim i SpareBank 1 SMN viser hvor tungt industrien tar i bruk AI og Jon Atle Gulla fra NTNU/NorwAI  forteller om hvordan det jobbes med kunnskap, KI og Norske Språkmodeller i samarbeid.

Les mer om arrangementet her

15.00–15.45: Hvem er de usynlige ranerne?

Norske bedrifter og nordmenn blir svindlet for millioner hvert år, og stadig nye svindelmetoder tas i bruk. Ny teknologi legger til rette for at det blir enklere å lure oss. Hvis dette hadde vært ran på åpen gate, hadde dette fått mer oppmerksomhet da? Gjøres det nok for å stoppe de digitale ranene? Og hvem er egentlig de usynlige ranerne?

Stein Vidar Loftås, konserndirektør kommunikasjon, samfunn og bærekraft i SpareBank 1 SNN, leder et spennende panel i denne debatten. Innleder er etisk hacker Marius Jordet.

Arrangør: SpareBank 1-alliansen

16.00–16.45: «Alle» er i lomma på amerikanske tek-selskaper

Med utviklingen av skyteknologi, særlig drevet av Microsoft, AWS og Google, har mange større selskaper flyttet løsninger til skya. Det er mange fordeler med denne bevegelsen. Samtidig er valgmulighetene få: Det er et fåtall leverandører, og disse få drar funksjonalitet i stadig større grad over i egne skyløsninger. Et stadig mer geopolitisk krevende landskap samt det forestående valget i USA, gir oss også grunn til å stille spørsmål om hvordan tilgang på data fra amerikanske myndigheter og sikkerhet i våre løsninger vurderes.

Hvordan vurderes tilgang på data fra amerikanske myndigheter og sikkerhet i våre løsninger? Og har norske bedrifter tilstrekkelig kontroll over sine samarbeid med amerikanske leverandører? Dette er blant spørsmålene Espen Kjølberg, administrerende direktør i SpareBank 1 Utvikling, stiller panelet i dette arrangementet.

Arrangør: SpareBank 1 Utvikling

Se arrangementet direkte her

Onsdag 14. august

10.30–11.30: Geopolitisk uro og betydning for kapitalforvaltning

Paneldebatt med søkelys på hvordan geopolitisk uro kan påvirke finansmarkedene fremover. Her har vi samlet ekspertise som vil gi oss gode betraktninger på hva som er status og forventninger fremover.

15.45–16.30: Omstille før stormen? Finans før flodbølgen

Langt ifra alle bedriftene og byggene bankene finansierer i dag, møter fremtidens energi- og klimakrav. De er allerede utsatt for fysisk klimarisiko. Utsatte områder kan bli mindre attraktive å bo og bygge i. Når stat og kommune nå skal følge naturavtalen, kan utbyggerne bankene finansierer møte uforutsette hindre. Og kanskje er den sosiale og omdømmemessige risikoen større enn mange tror, hvis bankkundene med minst penger på bok rammes hardest.

Klarer finansbransjen å omstille seg i tide?

Arrangør: SpareBank 1 Sørøst-Norge og SpareBank 1 SR-Bank

Velkommen til SpareBank 1!

SpareBank 1 er en allianse med banker over hele landet. Vi er til sammen ca. 7 500 ansatte, hvorav rundt 1 200 er tilknyttet SpareBank 1 Gruppen, SpareBank 1 Utvikling og datterselskaper. SpareBank 1-alliansen ble etablert i 1996 i Henningsvær. Les mer om SpareBank 1-alliansen på sparebank1.no