6 råd for deg som ikke vil bli blakk som student!

6 råd for deg som ikke vil bli blakk som student!

Få har mindre å rutte med enn studenter. Likevel sløser de mer enn noen andre. Her får du tipsene som gjør at du ikke blir helt blakk som student.

Studenter kjennetegnes verken av høye inntekter eller spesielt god økonomi. Mange opplever derfor å bli blakk før lønn eller studielån kommer inn på konto. Men i stedet for å tilpasse forbruket etter inntekten, er det en overraskende høy andel unge voksne som sløser med pengene sine.

En forbrukerundersøkelse Respons Analyse har utført for SpareBank 1 viser at mens 6 prosent av befolkingen oppgir at de sløser ofte eller hele tiden, svarer hele 14 prosent av studentene at de gjør det.

6 råd for deg som ikke vil bli blakk som student

1. Lag budsjett. Da har du en plan for pengene dine og oversikt over økonomien, viktig når hver krone teller. Du finner mange ferdige budsjettmaler på nettet.

2. Jobb deltid. En liten ekstrajobb må ikke gå ut over studiene, men betyr mye for en stram studentøkonomi.

3. Del på utgiftene. Bo sammen med noen og del på utgiftene til bredbånd, strøm og NRK-lisens – og spleis på store ting som vaskemaskin og møbler.

4. Bruk pengene smart: Kjøp mat i butikken – ikke i kiosken, kjøp brukt eller få gratis på finn.no, og få med deg alle studentrabattene.

5. Du sparer penger når du: smører niste, dropper kjøpevann, stumper røyken, lager middag for flere dager, tar med termos på lesesalen, venter med mobilbytte, handler på salg, låner bøker, sykler, dropper taxi.

6. Ikke bruk opp studielånet med en gang. Du får kr. 20.790 utbetalt i august og kr. 7.800 de neste månedene. Har du ikke lagt litt til side kan bli trangt utover høsten.

Trøbbel
– Å sløse når du har en trang økonomi er det siste du skal gjøre. Jo mindre du har å rutte med, desto viktigere er hver eneste krone, sier forbrukerøkonom Magne Gundersen i SpareBank 1.

Det er i første rekke på mat og drikke at norske studenter har et overforbruk. Men også uteliv og klær og sko kommer høyt opp på lista over hva de bruker unødvendig mye penger på. Ifølge undersøkelsen opplever 18 prosent av studentene at det er tomt på kontoen før lønning. I hele befolkningen er andelen 14 prosent.

– Har godt av det
Forbrukerøkonomen peker på at det er lite som skal til for å unngå stadige økonomiske kriser. Som programleder i Luksusfellen har han sett at man kommer langt ved å planlegge.

– Det tar ikke lang tid å sette opp et lite budsjett. Med oversikt over inntektene og utgiftene er det mye lettere å klare seg fra måned til måned, sier Gundersen.

Deltidsjobb
Å jobbe ved siden av studiene er løsningen for mange studenter. De ekstra tusenlappene er gull verd for en trang studentøkonomi.

– Deltidsjobb den beste måten en student kan få balanse i økonomien og unngå å bli blakk. Men ikke jobb så mye at det går ut over studiene, sier forbrukerøkonom Magne Gundersen.

Magne Gundersen

Forbrukerøkonom +47 911 11 555

Velkommen til SpareBank 1!

SpareBank 1 Gruppen AS er et forsikringsdominert finanskonsern og morselskap til flere datterselskaper som alle utvikler og leverer produkter til SpareBank 1-alliansens banker rundt om i landet. Enkelte av datterselskapene leverer også produkter til LOs forbund og forbundsmedlemmer gjennom fordelsprogrammet LOfavør.
SpareBank 1 er en allianse med banker over hele landet. Vi er til sammen ca. 7 500 ansatte, hvorav rundt 1 200 er tilknyttet SpareBank 1 Gruppen, SpareBank 1 Utvikling og datterselskaper. SpareBank 1-alliansen ble etablert i 1996 i Henningsvær. Les mer om SpareBank 1-alliansen på sparebank1.no

SpareBank 1