SpareBank 1 Østfold Akershus øker rentene på lån og innskudd

SpareBank 1 Østfold Akershus øker rentene på lån og innskudd

Basert på beslutningen hos Norges Bank 17.august om å øke styringsrenten, øker SpareBank 1 Østfold Akershus rentene på lån for eksisterende kunder med inntil 0,25 prosentpoeng og med inntil 0,30 prosentpoeng på innskudd.

Vår beste veiledende boliglånsrente er til unge som skal inn på boligmarkedet. Etter renteendringen, vil den være 4,84 % for LO Favør Førstehjemslån.

Norges Bank fortsetter hevingen av styringsrenten for å forsøke å dempe prisveksten som har holdt seg på et relativt høyt nivå gjennom sommeren, og langt over målet på to prosent.

Rentebetingelsene for nye boliglån gjelder fra og med 24. august 2023.

Renten på eksisterende lån og innskudd for privatkunder blir endret med virkning fra 24. oktober 2023.
Renten på eksisterende lån og innskudd for bedriftskunder blir endret med virkning fra og med 13.september 2023.

Alle kunder som får renteendring, vil få informasjon i nettbanken/mobilbanken eller via ordinær post om hvordan dette påvirker deres lån og innskudd.

Kundene kan fortsatt regne med gode betingelser hos oss når lånerenten og innskuddsrenten øker. I tillegg er de sikret trygge og enkle digitale banktjenester i hverdagen gjennom Norges beste mobilbank og Vipps.

Bruk oss til personlig økonomisk rådgiving
Personlig rådgivning er en viktig del av vårt tilbud som lokal sparebank. Ikke bare når kundene låner penger av oss, men også ved andre endringer i livet som påvirker privatøkonomien. Mange opplever tøffe økonomiske tider nå, og er du bekymret for hvordan du skal få endene til å møtes, er det lurt å ta en prat med banken. Vi har folk som kan hjelpe på telefon, eller du kan avtale et fysisk møte ved et av våre seks lokalkontorer.

- Vi er tilstede både digitalt og med lokalkontorer over hele regionen. En økonomiprat med en av våre rådgivere er en smart måte å få hjelp til bedre oversikt, gode løsninger og til å ta tryggere økonomiske valg i utfordrende tider, sier Arild Bjørn Hansen, administrerende direktør i SpareBank 1 Østfold Akershus.

Tips for bedre kontroll og styring av egen økonomi i tøffe tider

1. Skaff deg full oversikt over inntektene og utgiftene dine. Når du vet hva du bruker penger på, er det mye lettere å se hvor du kan spare inn.
  2. Bestem deg for hvilke utgifter du vil kutte ut og hvilke utgifter du vil redusere. Det er lettest å kutte i sløsing, småutgifter og abonnementer som du egentlig ikke trenger.
  3. Dropp daglige innkjøp i matbutikken og planlegg heller for en ukentlig storhandel. Gå etter lavest kilopris, literpris og enhetspris for å få mest for pengene.
  4. Skriv handleliste – og følg den. Da unngår du dyre impulskjøp. Gjør handleturen ekstra billig ved alltid å sjekke datohylla i butikken.
  5. Lag maten selv i stedet for å spise ute eller bestille ferdigmat. Ta vare på restene i stedet for å kaste og lag heller en ukentlig restemiddag. Det er både billig og godt.
  6. Du bruker mindre strøm om du reduserer innetemperaturen og forbruket av varmt vann. Det lønner seg ofte å lade elbilen om natten, når strømprisen er lavest.
  7. Sjekk skattekortet og få riktig skattetrekk. Dersom du har lån har du høyere renteutgifter enn før, og da skal du trekke mindre skatt.
  8. Tenk gjenbruk og spar penger samtidig ved å kjøpe brukt. Alt må ikke være nytt og dyrt. Bruk finn.no, gjenbruksstasjoner og andre som formidler brukte varer.
  9. Søk råd i banken. Din rådgiver kan hjelpe deg med å få oversikt, sette opp budsjett og om nødvendig søke om avdragsfrihet på lånet ditt. Og sjekk at du har en god rente.
  10. Trenger du mer inntekt, kan du prøve å jobbe mer overtid, ta ekstravakter eller få en ekstrajobb. Rydd og selg unna utstyr, møbler og andre ting du ikke bruker på finn.no.

Kilde: Magne Gundersen, Forbrukerøkonom SpareBank 1

Administrerende direktør Arild Bjørn Hansen – tel. 911 98 211