TYR SLIPPER «BUNDET TIL EN BY»

TYR SLIPPER «BUNDET TIL EN BY»

Tyr startet året med «Vidunderbarn», et tilbakeblikk og en feiring av reisen til nå, og den tredje singelen fra hans kommende debutalbum - «Bedøvelse gjør mester».

Nå kommer «Bundet til en by» - den fjerde og siste singelen før vi får albumet i sin helhet. «Bundet til en by» er en låt der Tyr åpner opp og viser nok en gang hvilken sterk historieforteller han er, og at det er få i dette landet som fører en skarpere penn.

«Det er en beskrivelse av stedet man var på og stedet man ville vekk fra, både bokstavelig og billedlig. Det er en vond historie om motgang, forvirring, ensomhet og tapt kjærlighet.». – forteller Tyr

Den unge ordsmeden startet albumløpet i fjor høst med hitsingelen «Månen» med Stig Brenner – som har passert to millioner streams og lå over 50 dager på topp 50, før vi i november fikk «Roser» - en hyllest til alle jentene i Oslo.

«Bundet til en by» er den første låten Tyr skrev på norsk, og den ble laget i en periode der man vurderte å gå en annen vei med musikken, men var usikker på hvordan og om det ville la seg gjøre.

«Etter å ha laget «Bundet til en by» var det ingen tvil om at dette var en retning man kunne gå, og derfra startet den norskspråklige musikkreisen.» – fortsetter Tyr

Låten er som vanlig produsert av Jimi Somewhere og Milo Orchis, og hadde verdenspremiere da Tyr i høst besøkte P3-aksjonen, der den sårbare 22-åringen leverte en rørende fremføring som publikum kan glede seg til å se igjen når han setter i gang turneen «Tyrs vals».

«Låten beskriver uroen man kjenner på når man er på feil sted og med feil mennesker. Når man ikke klarer å dra seg vekk fra det som tynger en ned, og man til slutt gir opp og slutter å bry seg om noe eller noen.» - avslutter Tyr.

Tyr fortsetter å markere seg som en av de mest spennende artistene i landet, og debutalbumet med kodenavnet «BGM» - som fansen lenge har prøvd å gjette seg til hva står for, nærmer seg.

Den unge rapperen blitt en ettertraktet featureartist, solgt ut Parkteateret, sjarmert publikum på blant annet Slottsfjell og Feelings, og ikke minst blitt Spellemannsnominert i kategorien «Årets HipHop» for sin debutmixtape «TyrTape», som også fikk terningkast 6 og tittelen «årets rapalbum» av Aftenposten.

I fjor høst var han support på Arif og Stig Brenners konsert i Dødens Dal under UKA, og avsluttet deretter 2023 som support for Stig Brenner på hans Norgesturné, før Tyr selv byr opp til vals med sin egen albumturné i mars og april, passelig kalt «Tyrs Vals».

«Bundet til en by» er ute 09.februar.