Silje Nergaard: "Unclouded" - musikk kortfilm visning på Museet for samtidskunst & Europa turne!

Den profilerte regissøren Steven Lippman står bak Silje Nergaards unike musikk-kortfilm ”Unclouded”. Søndag 14.oktober kl 15.00 vises den for første gang på Museet for Samtidskunst. I denne anledning holder Silje Nergaard en musikalsk opptreden med sine to faste gitarister.

Steven Lippman har regissert filmer og musikkvideoer med internasjonale artister som David Bowie, K.D Lang, Dolly Parton, Emmylou Harris, Youssou NDour, Carly Simon, Esperanza Spalding, Rosanne Cash m.fl.  Nylig regisserte han Bonnie Raitt´s musikkvideo som viser kjærlighet i alle former, og som har skapt store diskusjoner og engasjement i USA. Nå har han omfavnet Silje Nergaard og hennes musikalske verden.

Lippman oppdaget Silje Nergaards musikk for 10 år siden, og han har lenge ønsket å samarbeide med henne. Nå har han skapt en svært personlig musikalsk kortfilm, filmet med super8 kamera. Filmen ble innspilt i Oslo i april 2012, på Nøklevann, Katten og i Ekebergskogen, som Silje har et nært forhold til.  Filmen er inspirert av musikk fra Siljes nyes album ”Unclouded” som ble utgitt i Norge, Tyskland, Østerrike, Sveits og Korea i mars 2012.  19.Oktober gis albumet ut i hele Europa og Asia gjennom Sony Music.

Steven Lippman gleder seg stort over samarbeidet med Silje:
”I came to Silje's music a decade ago, and from this admiration came a great friendship. For awhile, we've longed to collaborate. To work with her now, to paraphrase something she said to me, is the perfect time, after all this time. This music short film, "Unclouded," is a meditation on our intertwined creative and emotional landscapes.The work was guided and inspired by Silje's music, and her spirit. It's the result of our personal connection and trust, which allowed me to fully improvise over three days in Oslo, and in the edit. Now, with its premiere at the National Museum of Contemporary Art, this longing is complete. I'm excited for viewers to see and share this short film and perhaps find themselves - their own feelings and meanings - within the music and images.Our experience is strengthened by your experience”.

Kortfilmen “Unclouded” vises på Museet for Samtidskunst som bonus til ustillingen "I Wish This Was A Song” som åpnet 14.september 2012:

«I Wish This Was A Song» er en internasjonal gruppeutstilling som inntar begge etasjene i Museet for samtidskunst. Utstillingen setter fokus på den rollen musikk spiller i dagens samtidskunst. De aktuelle kunstnerne anvender musikk eller musikalske elementer i sin kunst. Mange av dem er i tillegg til billedkunstnere, også musikere, direktører for plateselskaper, musikkvideoregissører, bandmedlemmer eller komponister. Utstillingen omfatter verk av omkring 40 kunstnere fra hele verden og utstillingen spenner over ulike uttrykksformer, som maleri, skulptur, video, lydinstallasjoner og foto.
For denne spesielle anledningen holder Silje Nergaard en minikonsert sammen med sine to faste gitarister, Håvar Bendiksen og Hallgrim Bratberg.

Filmen vil være tilgjengelig for publikum som installasjon på Museet for Samtidskunst ut oktober.

Her kan du lese mer om utstillingen I Wish This Was A Song:

VG var til stede under innspillingen av filmen i Oslo i april:

Her kan du lese mer om regissør Steven Lippman:

Kunstfotograf Cecilé Ravel var fotograf på “Unclouded”:

SILJE´s EUROPA TURNE:
13.sept        Groeningen            Holland
14.sept        Rotterdam            Holland
15.sept        Eindhoven            Holland
16.sept        Amsterdam            Holland
5.okt        Linz                Østerrike
6.okt        Innsbruck            Østerrike
7.okt        Ingolstadt            Tyskland