Peder Elias slipper singelen Twinkle Twinkle torsdag 26. oktober

Peder Elias om blinkende stjerner og knuste hjerter

Hvordan gjøre en vuggesang til en poplåt? «Twinkle, Twinkle, Little Star», kjent som «Blinke, blinke stjernelill» på norsk, er basert på det mer enn 200 år gamle diktet «The Star» av Jane Taylor. Vuggesangen er oversatt til mer enn 70 språk, og til og med Mozart har bidratt musikalsk. Nå er den inspirasjonen bak «Twinkle Twinkle» hvor Peder Elias synger om hjertesorg, sjalusi og «ghosting».

Selv om han tar det å være artist og låtskriver dønn seriøst, så liker Peder Elias naturligvis å ha det så morsomt som mulig på jobb. Så når hans finske samarbeidspartner Joonas Parkkonen på fleip spilte og sang litt av den kjente vuggesangen så tok trønderen det som en utfordring.

«Kunne det bli en poplåt? Vi bruker mye rart som kreative springbrett, og det var inspirerende å bruke en vuggesang. Jeg likte godt motsetningene mellom følelsen av nostalgi og en tekst som åpenbart handler om voksenlivets utfordringer. Faktisk så godt at jeg gjorde det igjen, med «Row Your Boat» som ble skrevet etterpå, men gitt ut i mai i år.»

«Row Your Boat» har vært en av de aller mest spilte låtene på norsk radio i sommer og høst, i tillegg til at den suste inn på hitlistene i Asia. Peder Elias kan ikke helt forklare hvilken hemmelig musikalsk ingrediens det er som har gitt ham så mange hitsingler, et multi-platina-sertifisert debutalbum, en Spellemannpris og priser som Årets Artist i både Sør-Korea og Taiwan. Men det er lov å spekulere.

«Jeg vet at mine melodier og hvordan jeg, bokstavelig talt, bygger en låt er ganske definert og distinkt. Tekstene mine berører ulike temaer, men det viktigste for meg er alltid å skape en forbindelse til lytteren. Det er utrolig fint når jeg får tilbakemeldinger om at min musikk betyr noe spesielt for noen, og det største komplimentet jeg kan få er at fans finner en slags god-følelse i en låt. At den gjør dem glad, får dem til å føle seg sett og forstått eller gir dem trøst om de er triste. Helt uavhengig av konsept og vibe, så vil jeg at folk skal føle seg bedre etter å ha lyttet til musikken min.»

Bortsett fra det å skape musikk, så er det følelsen av å være på bølgelengde med fansen som motiverer Peder Elias mest av alt. Og 26-åringen har ofte sagt at han får de største kickene av å spille live og oppleve at publikum synger med.

«Det er helt unikt! Jeg kan ikke forklare hvordan det føles, men det jeg kan si er at det veier opp for alt som kan være krevende med å være artist. Jeg teller ned til jeg og bandet reiser tilbake til Asia for å turnere. Det har vært helt fantastisk å spille festivaler der, men jeg må innrømme at jeg er ekstra gira nå når det blir headliner turné hvor jeg vet at fansen er der bare for å se meg, og kan låtene mine utenat. Jeg gleder meg helt enormt og er så fylt av takknemlighet over at jeg får oppleve dette.»

Peder Elias slipper «Twinkle Twinkle» torsdag 26. oktober. Samme kveld som han spiller den første av to utsolgte konserter i Seoul, Sør-Korea.

Elisabeth Riksen

Pressekontakt Head of Communications, local rep +47 920 12 160