Oppturer/nedturer fra Spira

Oppturer/nedturer fra Spira

Musikeren Steffen Falch, bedre kjent som hiphop-artisten Spira, døde mandag 4. oktober i 2021, bare 34 år gammel. Nå kommer det siste albumet han rakk å spille inn, "Oppturer/nedturer".

Spira sang for deg. Og gjør det fremdeles.

Steffen Falch var fra Bøverbru i Vestre Toten. ”Musikken har redda livet mitt, og å endelig kunne dele den med andre og forhåpentligvis kunne hjelpe andre, er en følelse som ikke kan beskrives”, har han sagt.

Som Spira jobbet han med noen av de største skandinaviske hiphop-navnene. Hans nyeste album, ”Oppturer / nedturer”, er full av skjønnhet, intensitet og levd liv; strålende balansert mellom nakne følelser og utsøkt musikk. Det er også det siste han fikk gjort som artist.

Første single fra albumet var ”Knust”. Den tittelen gir en pekepinn på hvor vi skal: til en verden med knuste hjerter, knuste flasker og knuste håp. Men stokk litt om på bokstavene, så får du ordet ”kunst”. Og det er nettopp hva dette handler om: Spira lagde pop-kunst av det aller beste slaget. Intimt og personlig, universelt og allment.

Albumet viser en mer erfaren og voksen Spira, som deler sine erfaringer med oss på en nær svimlende ærlig måte. Det er også noe av den vakreste norske musikken du vil høre i år, med de ofte akustiske bidragene til Bjørn-Gunnar Skagen og Jacob Hom-Lupo. Til sammen har de tre skapt et helt særegent lydlandskap, melankolsk og moderne på samme tid.

Jacob Holm-Lupo, som produserte ”Oppturer /nedturer” sammen med Falch, sier det sånn:

– Spira var sannsynligvis den mest følelsesmessig åpne og ærlige musikeren jeg har truffet. Han var helt uredd for å blottlegge seg selv og sine kamper med tilværelsen, samtidig som det aldri føles påtrengende eller selvmedlidende. Han forteller bare hvordan det er å være menneske, uten sjenanse. I tillegg har han en musikalitet som går hinsides hiphop og rapping, en melodisk nerve og et uttrykk som treffer rett i hjerterota.

Når dette til syvende og sist blir en oppløftende plate, er det fordi Spira også visste at kjærlighet er noe vakkert, samme hvor mye den kan bryte deg ned. Han gir følelsene sine et helt spontant språk, og uttrykker samtidig noe essensielt om livet.

– BG og jeg var barndomsvenner, fortalte Spira selv, kort tid før han døde. – Så traff vi hverandre igjen som voksne. Da oppdaget jeg at han var blitt Norgesmester på melankolske riff. Dette er en plate som handler om at du ikke har noe å tape. Og sånn føltes det da vi laget musikken også.

Ælt je har att ætter deg er ingenting og ælt er knust, sang Spira. Samtidig som han bygde opp en helt egen og ny verden av musikk, med tekster som minner om fragmenter av den beste novellesamlingen du har lest i ditt liv.

Denne platen er rammet inn av døden. Og likevel full av liv.

Kjetil Fløtaker

Product Manager Catalogue / Prosjektleder - Barnemusikk +47 915 25 628