Musti slipper albumet "Ugbad"

Musti slipper albumet "Ugbad"

Musti er tilbake! 21-åringen fra Tøyen, som ble omtalt av DN som en av de mest spennende stemmene i norsk musikk på lang tid, har ikke sluppet musikk på godt over ett år. Nå er hun tilbake og slipper albumet «Ugbad» fredag 28. oktober. Det har skjedd mye siden hun slapp sitt forrige album, «Qoyskayga», med to Spellemannspriser og Øyafestivalen som noen av høydepunktene.

«Ugbad» handler om det siste året til Musti og hva som har vært hennes state of mind. Hun har forandret seg som artist, tekstforfatter og menneske, og med albumet går hun enda mer i detalj og forteller historier hun aldri har fortalt før.

«Som artist skriver jeg om alt som foregår rundt meg, men denne gangen så går jeg egentlig mer inn på meg selv. Debutalbumet handlet jo om Qoyskayga (min familie), men denne gangen handler det om Ugbad, ikke engang Musti. Hvem jeg er når jeg ikke er Musti» - Musti

Historiefortelleren Musti forteller at hun ikke er tom for historier «anytime soon». Og noen av historiene hun trekker frem på albumet er det å alltid bli undervurdert, om lærere som ville hun skulle gå linjen Helse og Oppvekst på VGS fordi det er enklere for «sånne som henne», og om de gangene hun måtte ta tentamen på rektors kontor fordi hun var «urolig». Og låten «Ugbad Fyfaen» er et nikk til dem som alltid har undervurdert henne.

«Det er de ordene jeg har hørt mest siden jeg startet med musikk. Hver gang noen har sett eller hørt noe likt av Musti så har jeg hørt en «Ugbad Fyfaen så nice», eller fra lærere og gamle venner som ikke hadde troen, så får jeg en «Ugbad Fyfaen, vi er så stolte» Haha, lættis» - Musti

Albumet «Ugbad» er ute 28. oktober, og 11. november spiller hun på Sentrum Scene i Oslo.

______________________

Med radiolistinger, millioner av streams, sterke tekster og en gripende scenetilværelse, er det mye som tyder på at Musti kan bli selve manifestasjonen på den neste generasjonen av norske rappere. De som tør å ta plass uten noen form for tilbakeholdenhet på ambisjonene, og som nekter å la seg sette i gammeldagse båser, enten det gjelder rapstil, opphav eller kjønn.

I 2020 ble Musti utnevnt som én av DN og D2s ledestjerner, der hun blir applaudert for å løfte opp en bydel som ofte blir beskrevet i negative ordelag, og for at hun er et godt og tydelig forbilde for de unge på Tøyen. Hun var årets største hype på by:Larm det samme året, har spilt konsert i samarbeid med Amnesty som en reaksjon på BLM-bevegelsen, opptrådt på NRKs festsending «Festen etter fasten – Id mubarak», hatt forsiden på Aftenpostens A-Magasinet og opptrådt på Lindmo. Hun har også hatt en låt på FIFA-soundtracket, vunnet to Spellemannspriser og ligget på toppen av listene med Sondre Justad-samarbeidet «Sorry» - som noen av høydepunktene i 21-åringen allerede store karriere.

Lisa Bjorheim

Pressekontakt Head of PR, local rep +47 981 39 024