Inge Bremnes gir ut signaturlåten til Snøfall 2

Mot lys med Inge Bremnes i Snøfall 2

«Julaften 2022 gikk strømmen så vi måtte tenne stearinlys, og det skapte en helt unik stemning. Tenk, enda så lite som et stearinlys er så kan det være forskjell på mørke og lys. Det er et fint bilde på hva jeg føler vi forteller med låta». Inge Bremnes

Inge Bremnes har vært stor fan av den populære julekalender-serien Snøfall helt siden den først ble vist på NRK i 2016. Så det var en stor ære da han ble kontaktet sent i november i fjor med spørsmål om han kunne skrive en melankolsk, men håpefull, melodi til oppfølgeren som kommer i år.

«Det første som skjedde var at en melodi ramlet inn i hodet på meg. Jeg trodde det var en låt som allerede fantes og ble nesten litt irritert over at den tok så mye plass når jeg skulle prøve å skrive en melodi til Snøfall. Men, så viste det seg at det var min egen melodi, og denne melodien, som jeg raskt spilte inn og sendte over, ble valgt». Inge Bremnes

NRK, med serieskaper Synne Teksum i spissen, hadde Inge på ønskelisten når de ville ha en låt hvor melodi og tekst speilet seriens tematikk rundt håp, frykt, samhold, lys og mørke.

«Og det har vi fått! Musikken ivaretar det såre og nære, men også det storslagne og episke. Inge formidler med en fantastisk følsomhet og tilstedeværelse, og Mot Lys er blitt en vakker låt som gir trøst og håp.» Synne Teksum

Sammen har Inge og Synne, som også skrev teksten til «Selmas sang» i 2016, skrevet låten ferdig på litt uvanlig vis. Synne var opptatt med å lage serien og Inge med å være nybakt pappa midt i plateslipp. De har rett og slett aldri møttes i det virkelige liv.

«Det var en veldig interessant prosess å skrive låt sammen med noen uten å faktisk møte dem. Vi mailet fram og tilbake. Synne sendte meg tekstforslag, jeg sang og bygget låt og arrangement opp steg for steg. Det var definitivt utfordrende å lage musikk innimellom bleieskiftene, men det ligger selvfølgelig også stor inspirasjon i å ha blitt far når man skal skrive om håp» Inge Bremnes

Inge forteller at han gleder seg ekstra mye til jul i år. Mest fordi det blir den første julen sønnen forstår noe særlig av, men også til å se Snøfall 2. Og det at «Mot lys» er signaturmelodi blir rosinen i julepølsa. Oppfølgeren til den prisvinnende fantasy-serien er etterlengtet av langt fler enn Inge, og årets juleeventyr følger fortsatt kjente og kjære karakterer i Snøfall og VU (verden utenfor).

Signaturlåten til Snøfall 2, «Mot lys» med Inge Bremnes, er ute fredag 17. november

Eline Darki

Drabant Music +47 988 98 882