Matilda er tilbake med singelen "Love Affair"

Matilda tar affære

"Jeg vil ikke legge for mange føringer, men Love Affair bør ikke tolkes verken negativt eller bokstavelig. Den handler mest om det å befinne seg i en boble man er redd skal sprekke."

Med "Love Affair" har Matilda staket om kursen litt. Stemmen, nærheten og intensiteten i formidlingen er den samme, men det er allikevel noe som har forandret seg. Er det en romsligere klang? En enda større åpenhet i lydlandskap?

"Vi snakker ikke noen enorm omveltning, jeg driver fortsatt med pop, men liker meg bedre og bedre på siden av de aller mest opptråkkede stiene. Det er alltid vanskelig å beskrive sin egen musikk, men jeg har jo vært borte fra min vante hverdag, både i direkte og overført betydning, lenge. Og det er klart det har gjort noe med meg. Kanskje tar både jeg og musikken litt mer plass nå."

Etter nesten et år med et litt lavere tempo, og lange turer i adskillig mer regn, enn hva hun er vant til er artist, låtskriver, produsent og labrador-eier Matilda Gressberg tilbake i hovedstaden. Og klar med ny musikk.

"Tiden i Bergen ble et slags hvileår hvor jeg har fått avstanden jeg har trengt for å sette livet i perspektiv. Jeg har fått tatt litt tak i meg selv og det har gitt mer klarhet i hva som er viktig for meg og dermed også hva jeg ønsker å prioritere fremover."

Heldigvis er musikk fortsatt i hovedsetet og Matilda har skrevet og produsert "Love Affair" selv, med Magnus Bertelsen inn som co-produsent helt på slutten for å få friske ører til siste finish.

"Love Affair", av og med Matilda, er ute fredag 12. april.