Kurt Nilsen slipper EP'en "Bring Back The Night" før han legger ut på klubbturné fra onsdag 8. november

Kurt Nilsen tar natten, klubbscenen og landeveien tilbake

EP’en «Bring Back The Night» er motsetningsfylt. Noen låter drives av ren energi og spilleglede, mens andre igjen kryper inn i sjelen din og blir der. Fellesnevneren er Kurt Nilsen. Mannen som kan lage og levere ærlig og rett fram rock som feirer livet og kjærligheten, men også kan knuse hjerter med budskap og formidlerevne i særklasse.

«Det var ingen rød tråd, men i ettertid ser jeg at låtene virkelig har fanget livets bølgedaler. EP’en viser mitt spenn som låtskriver. De er alle låter som ville opp og ut. Låter som har kommet til meg det siste året. Og med ett unntak er det låter jeg har gledet meg til å slippe».

Bølgekammen er «High Love» mens tittelsporet «Bring Back The Night» og, unntaket Kurt nevner, «Father», er bølgebunner. Han sier at «Bring Back The Night» kanskje er den mørkeste skiven han har laget. Igjen har han jobbet med Eirik Grønner og Bjørn Bunes, og selv om Kurt oftest skriver og gjør mye alene i hjemmestudioet så er musikken i hovedsak spilt inn i Tune Park studio i Bergen.

«Det å bruke hele følelsesspekteret mitt fyller meg som artist. Det gir meg perspektiv og lar meg bearbeide det jeg har i meg, på godt og vondt. Vanligvis er jeg giret på å spille ny musikk, men med Father så var jeg på en måte så ferdig når jeg hadde skrevet den. Jeg hadde fått den ut av systemet og kjente at det kanskje ble hakket for privat. Men jeg så også hvordan de som fikk høre den reagerte. Så jeg bestemte meg for å ta en for laget. For dem som ikke klarer å uttrykke de store og vanskelige følelsene».

Kurt sier det er veldig mye enklere å synge om kjærlighet enn å snakke om det. Og dette fra en født historieforteller. Han er i tillegg rastløs, nysgjerrig og skapende. Kurt elsker familien sin og hjemmet sitt. Men det er smittende iver i stemmen når han snakker om å legge ut på klubbturné sammen med bandet. For det å ha hele Norge som arbeidsplass passer ham som hånd i hanske.

«Festivalsommeren har vært helt fantastisk. Men nå vi gleder oss til å komme inn! Til å ha kontroll på lyd og lys og alt uavhengig av været. Og hvor ikke vi må av og neste band på til en gitt tid, når publikum, bandet og jeg er klar for noen låter til. Jeg får aldri nok av følelsen når jeg connecter med publikum og bandet gjennom musikken».

Og er det noe Kurt kan, så er det å koble seg på. Han og bandet har besøkt så mange kriker og kroker av landet, og har enda til gode å spille et sted de ikke kunne tenke seg å komme tilbake til. Gjengen består av noen av de beste musikerne Norge kan by på, noen av de beste reisefellene. Kurts familie på scenen og landeveien.

«Jeg er nok arvelig belastet, påvirket av min far. Han var også en sånn Duracell-kanin. Samme driv. Drive. Bokstavelig talt, for han var jo lastebilsjåfør. Også han med hele Norge som arbeidsplass. Var det en vei dit, så hadde han vært der. Og jeg har utrolig mange gode minner fra jeg satt på med ham på korte og lange turer, både som barn og ungdom».

Nå bidrar Kurt til å skape gode minner med ny musikk og klubbturné som tar ham til byer han ikke har spilt i på lenge og klubber han ikke har spilt på enda lengre. Mange av byene og stedene har han vært med faren. De reiste mye sammen, var på konserter sammen. Og faren så alle julekonsertene Kurt spilte i Trondheim.

«Noen av byene så vi mye av, andre var det bare å losse og laste og reise. Litt som på turné. Noen ganger ser du ikke mer enn innsiden på et konsertsted, du losser og spiller og laster og reiser. Men det blir aldri rutine. Og selv om jeg synes det er fantastisk gøy å kunne ha med ny musikk ut på turné, så er det ikke fordi jeg er lei av de gamle låtene. For samme låt, med samme band blir en ny opplevelse foran et nytt publikum. Det er nesten så jeg ikke tror det selv, for det er jo dette man drømmer om som artist og så er virkeligheten rett og slett bedre enn drømmen».

Fans får både ny musikk og turné, så det er en aldri så liten drøm som går i oppfyllelse dét og.

Kurt Nilsen slipper «Bring Back The Night» fredag 3. november, og klubbturnéen starter uken etter.
For informasjon om EP'en kontakt Elisabeth Riksen i Sony Music, for informasjon om turnéen kontakt Kim Nordbæk i Nordic LIve på kim@nordiclive.no

8.11 USF Bergen
9.11 Folken Stavanger