Julie Bergan slipper singelen "Kiss Me Better" fredag 23. februar

Julie Bergan er nyforelsket i Eurodance

Musikk får meg til å føle meg så levende! Når jeg synger og danser kjenner jeg en glede, energi og et fellesskap som gjør at jeg forelsker meg i musikken igjen og igjen. Eurodance-sjangeren var sentral da jeg oppdaget musikk for alvor, og vi vet jo alle at det er noe helt spesielt med den første forelskelsen.

Julie Bergan er kjent for å være enormt talentfull og svært dedikert, profesjonell og arbeidsom. Hun har jobbet beinhardt og oppnådd mye som artist og låtskriver. Hun har blitt løftet fram som rollemodell for sterke kvinner, og for unge artister som ønsker kontroll over alle aspekter av karrieren sin. Men i hjertet er og blir hun rett og slett en musikkelsker.

Eurodance-bangeren «Kiss Me Better» er ikke en ny artistisk retning eller en ny Julie. Jesper, Albin og jeg hadde det kjempegøy i studio når vi skrev og produserte den, det føltes lekent og uten regler. Vanligvis ville jeg pitchet denne låten videre, altså vært låtskriver og sendt den til en annen artist, eventuelt tenkt at noen andre kunne slippe den med meg som feature. Men den fikk meg til å føle meg så bra, så da fikk jeg rett og slett lyst til å gi den ut selv. Og det å kunne eksperimentere uten å be om tillatelse er vel en av fordelene ved å være sin egen sjef?

På «Kiss Me Better» synger Julie om usikkerheten man kjenner på når at man merker at det man har med noen er spesielt, men det enda ikke har blitt definert som et forhold. Følelsen man har før man har bestemt seg for å kaste seg ut i det. En relaterbar kjærlighetshistorie. Overførbart til det å være en artist som er komfortabel med å kaste seg ut i det uten å overtenke, som gir ut en låt bare fordi det er gøy.

Det er så mye som er positivt med å bli eldre, å få en viss stabilitet i livet, men så er det også litt skummelt fordi du ikke lenger satser alt uten å tenke deg om, for plutselig har du noe å tape. Jeg er en person som aldri har holdt igjen, så det å kjenne at jeg innimellom gjør det er en ny følelse. Det er jo litt ironisk at jeg har jobbet hardt for å få artistisk frihet, og så er det nå jeg som gir meg selv begrensninger.

Det er mest godt, men også litt vondt, å ha bygget noe som betyr noe sånn at man har byttet ut frihet med ansvar og forpliktelser. Når du ser at valgene du har tatt former fremtiden din, også på måter du ikke helt så for seg.

Jeg kjente at jeg ville lage musikk som bare gjør meg glad, ikke sant, jeg trenger musikk som bare connecter med den delen av meg som er leken. Jeg håper folk skal høre «Kiss Me Better» og glemme ansvar og bekymringer for en liten stund. Akkurat sånn som jeg gjør når jeg står på scenen. Det er den følelsen av frihet jeg ville finne tilbake til, og dele, gjennom denne låten.

«Kiss Me Better» skrev og produserte Julie sammen med den prisvinnende bransjeveteranen Jesper Borgen og svenske Albin Clern første gang de tre samarbeidet.

Det var full klaff! Jesper er en av de aller første jeg jobbet med, han skrev blant annet Supernova tilbake i 2012. Han er ikke bare en av de beste låtskriverne og produsentene, men også en av de beste menneskene jeg vet, og jeg er utrolig glad for at jeg fortsatt får jobbe med ham. Det var Jesper som introduserte meg for Albin. Han er en ung, sulten og talentfull produsent og låtskriver som jeg har jobbet med flere ganger i ettertid.

Det er viktig å utvikle seg, å stå på for å nå målsetninger, ta ansvaret som følger med når man er en voksen og selvstendig person. Men uavhengig av alder og hvordan karrieren og kjærlighetslivet går så kan man ikke alltid være strategisk og strukturert.

Det lov å slå ut håret, det er lov å leke, det er lov å ta på seg skikkelig gode dansesko og gå ut for å feire livet.

Julie Bergan slipper den lekne Eurodance-bangeren «Kiss Me Better» fredag 23. februar.

Jesper Borgen fra Oslo er en prisvinnende låtskriver og produsent som hadde sitt store gjennombrudd i 2015 med Alan Walkers “Faded” som han produserte og var med på å skrive. Til nå har låten strømmet over 1,8 milliarder, og vært på topplistene i 43 land. Siden da har Borgen skrevet 21 singler for Alan Walker, samt låter for globale og hjemlige stjerner som Bebe Rexha, Sabrina Carpenter, Steve Aoki, Farruko, Girls Generation, Astrid S, Dagny og Seeb. Han er remixet av Marshmello og har remixet Coldplay. Totalt har Borgen, som produsent og låtskriver, bidratt til over 5 milliarder streams på Spotify, vunnet TONO-prisen for årets låtskriver i 2014, 2015 og 2017, og han står bak musikk nominert til Spellemann, BRIT Awards, Echo Awards, P3 Gull, KKBox Music Awards og Billboard Music Awards.

Albin Clern er en produsent og låtskriver fra Stockholm i Sverige. Han studerte musikk ved låtskriverakademiet Musikmakarna. Til tross at han bare er 25 år har han allerede rukket å samarbeide med blant annet HRVY, Astrid S, Cheat Codes, Emma Steinbakken, Tungevaag & Raaban, Dagny, Newkid, Estraden, SVEA og Benjamin Ingrosso.

Julie Bergan er en prisvinnende artist og låtskriver fra Skien med over 1,5 milliard streams på Spotify så langt. Hun artistdebuterte med Supernova som feature for Cir.Cuz i 2012, fikk platekontrakt i 2013 og sin første #1 hit med «Arigato» i 2016. Bergan er en briljant vokalist som i tillegg er kjent for spektakulært energiske liveshow. Hun har jevnlig egne headliner-turnéer i Norge, men har også åpnet for artister som Dua Lipa og Justin Bieber. Bergan har opptrådt på festivaler i Norge og utlandet, blant annet Coachella, samt hatt konserter i UK, Frankrike og Sverige. Hun har gitt ut duetter med Astrid S og Ruben, og i tillegg vært feature-artist for blant annet K-391, R3hab, SeeB, David Guetta, Benjamin Ingrosso og Alan Walker. I 2023 lanserte Bergan sitt eget plateselskap Karate Records, hvor hun har fullstendig artistisk kontroll. Karate Records har blant annet inngått samarbeid med Sony Music Norway. Bergan har i tillegg ledet flere TV-program og åpnet Crew treningsstudio i Oslo.