Ida Jenshus snakker ut om følelser holdt nede under pandemien

Ida Jenshus snakker ut om følelser holdt nede under pandemien

- Jeg kom endelig «heim» under turneen før jul. Det føltes så godt

Det var omtrent halvveis av den store juleturneen med Adam Douglas at Ida Jenshus kjente det. Nå falt endelig alt på plass igjen, etter noen vonde pandemiår.

- Jeg følte jeg kom «heim» på scenen. Vi rigget ned hver kveld og var ofte ikke i seng før midnatt. Så var det oppmøte i lobbyen 7 neste morgen for avreise til ny by. Det er jo fysisk utmattende, men det er mye verre å være sliten av å ikkevære sliten. Jeg savnet adrenalinkicket jeg får av å stå på scenen under pandemien, og er så glad for at den perioden er over, forteller Ida Jenshus om den store desemberturneen som tok henne landet rundt som gjesteartist for Adam Douglas.

Duoen med band fylte alle landets største kulturhus og spilte for snaut 2000 mennesker flere kvelder på rad, ofte to konserter på samme dag.

Turneen kom på toppen av en ganske normalisert musikerhøst som også inneholdt tv-opptredener i «Beat for Beat» og «Stjernekamp».

Albumet «The Grip» kommer 23. februar
Nå er Ida Jenshus klar for å legge alt som handler om corona bak seg for godt, og slippe løs det hun beskriver som undertrykte følelser.

«The Grip», albumet som ble til bit for bit under pandemien, er plate nummer sju og kommer 23. februar.

- Jeg begynner å bli lei av å prate om det nå, men jeg kan ikke legge skjul på at «The Grip» er mitt corona-album. Pandemien var brutal for meg. Konserter ble avlyst, jeg tjente ikke penger og fikk ikke lov til å holde på med det jeg trenger å gjøre. Det blir feil å ikke snakke om det siden pandemien satte så dype spor hos meg, sier Ida Jenshus.

At «The Grip» er et coronaalbum understrekes av singlene som har kommet jevnt og trutt de siste årene:

Tittellåta og «Leaving You» kom i 2021.

«Only Kindness Matters» og «Reason Why I Lie» i fjor.

Siste singel 19. januar
Femte og siste smakebit, «Suppression», undertrykkelse, kommer 19. januar.

- Og hvilke følelser er det som har blitt holdt nede for Ida Jenshus?

- All mulig dritt. Jeg hadde jo en og annen tv-jobb eller nettkonsert under pandemien og da handlet det om å sette opp et smil og late som at alt var greit. Da var det mange følelser som ble holdt nede, sier hun.

Tittellåta «The Grip» åpner albumet, mens søsterlåta «Suppressesion» innleder b-sida på vinylen og andre halvdel av plata.

- Teksten er så direkte og rett frem at jeg ikke trenger å forklare mer enn det folk hører. Det føles veldig forløsende å endelig slippe både låta og albumet nå, sier hun.

Vinyl og in store-konsert
Albumslippet blir ordentlig markert med vinylutgivelse på Crispin Glover Records, ledet av entusiasten Torgeir Lund, som har rykte på seg for å lage ambisiøse og lekre plateomslag.

Når plata er sluppet blir det selvsagt også konsert i Torgeirs egen platesjappe i Olavskvartalet i Trondheim.

Selve coverbildet er det den trondheimsbaserte kunstneren Ingunn S. Ystad som står bak. Hun har Ida samarbeidet med flere ganger, både på omslag, video og back drop. De er vokst opp i det samme nabolaget i hjembyen Steinkjer.

Og musikerne? For kjennere av Ida Jenshus er det velkjente navn. Pål Brekkås på bass og piano. Alexander Pettersen på gitar. Pål Hausken på trommer. Brekkås har vært hovedprodusent, med gode bidrag av Pettersen og Jenshus selv.

Eline Darki

Drabant Music +47 988 98 882