Sony Music Norway annonserer vinner av Sony-stipendet 2023

Gucci Caliente mottar Sony-stipendet 2023

Emily Harbakk, bedre kjent som Gucci Caliente, mottar Sony-stipendet for 2023. Musikkproduksjon og musikkprodusenter har definitivt fått mer oppmerksomhet de siste årene, men kvinnelige musikkprodusenter er fortsatt voldsomt underrepresentert. Med årets stipend ønsket Sony Music å bidra konkret for å lette hverdagen til én av disse, og det ble altså Gucci Caliente.

Gucci Caliente opererer hovedsakelig i en genre som i stor grad er produksjonsdrevet, og hvor menn er i overtall. Hun har resultater å vise til, viser god bransjeforståelse og bidrar i tillegg aktivt for å fremme andre kvinner.

Fra hun i 2018 satset på musikk på fulltid, med musikkproduksjon som hovedfokus, har Gucci Caliente hatt 3 låter på topp 50 i Norge, komponert på en Spellemann-nominert låt og produsert million-streamende låter som for amerikanske artister. Men selv med suksess på dette nivået er hverdagen krevende.

«Jeg sliter fortsatt med å betale for studioleia, som har gått fra å koste 5.000 til nærmere 10.000 på grunn av strømprisene. Jeg har sett meg nødt til å framleie til andre, som gir meg mindre tid til å faktisk kunne jobbe. Dette kommer på et helt sinnssykt bra tidspunkt og jeg vet ikke helt hva jeg skal si annet enn tusen takk!»

Vi valgte å legge relanseringen av stipendet til den Internasjonale Kvinnedagen for å understreke at forskjellen fortsatt eksisterer.
Og at det, for en gangs skyld, skal være positivt at kvinnelige musikkprodusenter så altfor ofte oppfattes og behandles som separat fra musikkprodusenter generelt.

«Jeg har jobbet aktivt for å få flere jenter inn i musikkproduksjon, og har hatt gleden av å se unge jenter jeg har undervist for i "LOUD", AKKS, og "ElectroLOUD" ta imot diverse stipend med samme formål: å få jenter opp og frem i bransjen. Jeg ønsker å være en del av endringen i bransjen, og jeg har lyst å vise andre at det er mulig å få det til. Men sånn som ting er nå, sliter jeg med å få det til å gå rundt. Det hadde betydd så utrolig masse for meg å få hjelp til å fortsette å kunne ha studio, lage nye låter og jobbe med andre flinke jenter og gutter som prøver å oppnå det samme.»

Fra stipendet ble utlyst på 8. mars til fristen gikk ut 12. april mottok vi nesten hundre nominasjoner fra motiverte og talentfulle produsenter og produsentspirer.
På den ene siden er det naturligvis gøy med sånn respons, men det er jo også trist at så enormt mange sliter med å få det til å gå rundt.

Gucci Caliente er en svært verdig mottager av stipendet, og selv om vi vet at det bare er en dråpe i havet håper vi at det letter midlertidig og er med på å motivere videre.

Sony-Stipendet ble lansert på kvinnedagen i 2019, med fokus på kvinner i norsk musikkindustri, i 2020 var fokus på ungdom under 20 som ønsket å bli en del av norsk musikkbransje.
I 2021 ble summen økt og stipendet omgjort til en slags lavterskel «plasterlapp» for å hjelpe folk i bransjen i en vanskelig pandemi-hverdag.
I 2022 ble det en post-pandemi-pause før stipendet igjen var tilbake på kvinnedagen i 2023 med fokus på kvinnelige produsenter eller -produsentspirer.
Stipendet vil ha ulike musikkrelaterte fanesaker og Sony Music Norway ønsker blant annet å ha fokus på inkludering, likeverd, mangfold, mental helse, ungdom og miljø.