Fransk forsvar fra Murdo Mitchell

Fransk forsvar fra Murdo Mitchell

Etter utgivelsen av "One Glass" er Murdo Mitchell tilbake med sjakktrekk av en single; "French Defence" 22. mars.

Låten er hentet fra Mitchells kommende EP, som er planlagt utgitt senere i år.
"French Defence" defineres av den skotske artistens særegne vokal og et crescendo av fioliner.

Mitchell selv sier at låten er en sosial kommentar som handler om livet slik han ser det.

Det indie- og folkinspirerte lydlandskapet beskriver energien i møtet mellom ungdommelig vitalitet og den særegne pubkulturen.

"Når jeg skriver så inspireres jeg av det jeg opplever og det jeg observerer. French Defence handler om da kompisene mine og jeg pleide snike oss inn på pub før vi gamle nok til å bli servert. Mindre for ølen enn for å høre på røverhistoriene til stamgjestene og bare suge inn atmosfæren. Publivet er unikt, og jeg ville forsøke å fange denne stemningen og de skjebnene som ofte vitnet om at selv "taperne" i livets spill ikke nødvendigvis var helt sjakkmatt. Hvordan de som kan ansees som de minst verdifulle spillerne på brettet også har viktige roller og historier for det handler ikke bare om resultatet, men hvordan du spiller. Det er en egen eleganse og kraft i det å danse deg gjennom livet til din egen melodi."

Mitchell fikk sin første gitar, lærte seg tre akkorder og begynte å opptre som gatemusikant hver helg fra han var 11 år gammel.

Han har gitt ut flere singler og to EP'er, "Stay Nocturnal" i 2021 og "Aztec Jewel" i 2023, og hadde sin første headlinerturné i Storbritannia i fjor.

Med "French Defence" åpner Mitchell sterkt med turnédatoer fra 25. mars som tar ham til ikoniske spillesteder som Londons Omera og Glasgows King Tut's Wah Wah Hut.

"French Defence'" vil være tilgjengelig på alle strømmetjenester fra 22. mars.

Eline Darki

Drabant Music +47 988 98 882