Emma Steinbakken slipper debutalbumet "Home"

Emma Steinbakken slipper debutalbumet "Home"

«Da vi skulle begynne å lage dette albumet dro jeg til studio med en PowerPoint-presentasjon hvor jeg hadde lagt inn bilder og historier fra oppveksten min, og om folk som både har vært og er viktige for meg. Jeg ga dem alle historiene og fortalte alt jeg ville skrive om»

På den måten fikk Emma Steinbakken produsentene og låtskriverne som har vært med å lage dette albumet til å jobbe fra hennes perspektiv. Debutalbumet «Home» handler om relasjoner og hvordan man kan føle seg aller mest hjemme der de næreste er. Det er personlige, ekte og ærlige historier fra det som er selve livet. Om kjærlighet, frykt, lykke, usikkerhet, forelskelse, lettelser og redsler.

«Vi har flyttet så mye, og jeg har aldri følt at jeg har et barndomshjem. Men jeg føler meg likevel hjemme når jeg er med dem som står meg nær, for eksempel der vennene mine og kjæresten er. Og da mamma og pappa flyttet til Oslo følte jeg meg plutselig hjemme der og» - Emma Steinbakken

Emma har hovedsakelig skrevet albumet med svenske Johan Lindbrandt (Veronica Maggio, Kygo, Gryffin) og Robin Stjernberg (Estraden, Megan Thee Stallion), og Carl Viktor Guttormsen (Astrid S, Victoria Nadine, Emilie Hollow) har produsert to låter. I tillegg har Skinny Days (Tiësto, Ava Max, Alan Walker) og Sandro Cavazza (Estraden, Avacii, Kygo) vært med som låtskrivere på noen låter.

«Det har vært veldig gøy å lage album, og eeeendelig kommer det ut!!! Jeg håper noen finner noe de liker skikkelig godt og at stemmen min og låtene kan være en støtte for noen» - Emma Steinbakken

Etter to utsolgte Rockefeller-konserter, de siste singlene «Home» og «Used To Love You» liggende høyt på streaming- og radiolistene og med debutalbumet på trappene, annonserte Emma nylig sin største konsert noensinne – Oslo Spektrum 2. mars 2024.

«Jeg har alltid drømt om å spille der, det føles helt vilt. Sjukt at vi nå skal gjøre det!! Jeg føler meg så heldig som har så mange som hører på musikken min og ikke minst vil se oss spille live. Det er sjukt stas å få gjøre dette med de fineste folka jeg vet, bandet mitt»

«Home» er ute 23. juni.

______

Emma Steinbakken debuterte med låten «Not Gonna Cry» i 2018 som raskt ble platinasertifisert og nå har nådd over 24 millionerstreams bare på Spotify. Året etter spilte hun sin første konsert på by:Larm, slapp debut-EPn «Emma Steinbakken» og fikk platekontrakt i Tyskland og USA. Hun har spilt på flere av landets største scener, blant annet Bergenfest og Pstereo, og på scener rundt om i Europa. I 2020 slapp hun blant annet hiten «WOW» med Matoma som klatret til toppen av den norske radiolisten, og i 2021 kom coveren av Hellbillies-låta «Jeg glemmer deg aldri» fra NRK-serien Rådebank, som på kort tid ble landets største låt. I tillegg gjestet hun avslutningssporet «Not You» på Alan Walkers album «World of Walker». I 2022 slapp hun publikumsfavoritten «Hopelessly Hopeless», «This One’s On Me» og «Can’t Fight This Feeling», samt avsluttet prestisjefylte Idrettsgallaen på NRK i beste sendetid og opptrådte på blant annet Gullfisken og VG-lista, Slottsfjell og NEON.

2023 startet med et smell og deltagelse i TV2-programmet Hver Gang Vi Møtes, og Emma har regjert streaming- og radiolistene siden januar. Både «Floden» og «Delilah» lå stødig og kranglet om førsteplassen i lang tid, og hun hadde på flere tidspunkt halvparten av de topp 10 mest populære låtene på Spotify. Til sammen har tolkningene hennes fra Hver Gang Vi Møtes nådd over svimlende 50 millioner streams.