Christel Alsos slipper "Kjærligheta venta", en nydelig versjon av en svensk rocke-klassiker

Christel Alsos gjør nordnorsk vri på svensk klassiker

Christel Alsos har en helt unik stemme og formidlingsevne. Et særpreg som er like tydelig enten Alsos fremfører egenskrevne eller andres låter. Hun er en artist som fritt kan velge og vrake på grunn av denne evnen til å tolke ord og melodi så låten og budskapet blir hennes eget.

Jeg har alltid vært svak for covere og er fascinert over hvor mye en låt kan endre seg basert på hvem som fremfører den. Men jeg har også vært litt redd for å gjøre dette tidligere, i en frykt for ikke å bli tatt seriøst som låtskriver selv.

Men nå er den frykten borte og Alsos har lekt seg med gamle favoritter.

Det er noen sanger som for alltid blir en del av lydsporet til livet, mens andre går litt i glemmeboken. Men når jeg henter dem fram igjen så blir jeg transportert tilbake i tid. Til da storebroren min spilte den høyt i bilen, til sommeren den var overalt, til festivalen hvor jeg opplevde et band første gang, til da jeg oppdaget en by eller en person for første gang.
Noen låter er på en måte allerede mine, selv før jeg gjør min egen versjon av den.

Kärleken väntar av det svenske rockebandet KENT, hentet fra albumet Vapen & Ammunition som kom i 2002, er en sånn låt.

Jeg har vært fan av KENT siden jeg så dem på Quarten i 2002, og siden da har musikken deres vært vevd inn i hverdagen og karrieren min. Da jeg arbeidet med det tredje albumet mitt, "Presence", laget Joakim Berg og jeg låten og duetten "Let's Pretend" sammen på Grand Hotell i Oslo.

Jeg har en så enorm respekt og beundring for Berg, og det føles som en selvfølge å velge å gjøre en av mine favorittlåter, "Kärleken väntar", og et privilegie å få godkjent gjendiktingen til nordnorske "Kjærligheta venta" som jeg har skrevet med Pål Angleskår

Det å ha oversatt teksten til nordnorsk gir tolkningen en ny dybde og nærhet.

Når jeg lytter til KENT opplever jeg en så intens nostalgi fra ungdomsårene, og akkurat "Kärleken väntar" har en helt spesiell plass i hjertet mitt.
Den minner meg om at til tross for at alt virker så håpløst, vridd og umulig, så finnes det likevel en mulighet for noe uovervinnelig, at det aller fineste venter en. En låt som føles like aktuell uansett tiår eller livsfase. Og spesielt nå, i en verden hvor vi stadig må minnes på at det finnes håp.

Du kan høre Christel Alsos gjøre "Kjærligheta venta" til sin, og din, fra fredag 14. juni