Valgdeltakelsen blant unge gikk opp: "Ta valget"-aksjonen ser ut til å  hatt god effekt

Valgdeltakelsen blant unge gikk opp: "Ta valget"-aksjonen ser ut til å hatt god effekt

Målet med “Ta Valget”-aksjonen var å øke valgdeltakelsen.

35 unge stjerner la ut en mengde video og poster på sosiale medier. De fikk partiledne til å tegne sine toppsaker. De var på Arendalsuka. De la ut humor og hyggelige oppfordringer. De la ut rap. De traff unge målgrupper med kirurgisk presisjon og leverte 1,8 millioner videovisninger.

Nå har  SSB presentert de offisielle tallene for valgdeltakelsen under Stortingsvalget 2017.

Valgdeltakelsen blant førstegangsvelgere (18-19 år) ved Stortingsvalget 2017 var på 72,7 prosent. Det er opp 2,3 prosentpoeng fra stortingsvalget i 2013, og opp hele 10,5 prosentpoeng fra Stortingsvalget i 2009. Tallene fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) viser at det er jentene som drar opp, og guttene ned, mens totalen går opp. De 18-19 år gamle jentene økte sin valgdeltakelse fra 71,3 prosent i 2013 til 73,2 prosent i 2017. Samtidig var et fall blant guttene fra 64,3 til 63 prosent.

– Vi regner med at det er en sammenheng mellom “Ta Valget”-aksjonen og den økte valgdeltakelsen, sier kanalansvarlig Ivar Steen-Johnsen i Nordic Screens. Aksjonen traff spesielt godt blant de unge jentene, og det er nettopp denne gruppen som har økt sin valgdeltakelse. Selvfølgelig spiller en rekke andre faktorer også inn, og vi er ikke valgforskere. Men folk får legge sammen to og to, sier Steen-Johnsen.

Det var også et mål for “Ta Valget”-aksjonen å øke valgdeltakelsen blant innvandrerungdom. Satsingen skjedde gjennom musikkvideoer og stunthumor med The Arman show og karakteren Shafqat. Ifølge tallene fra SSB var det en liten økning i valgdeltakelsen blant innvandrere i årets Stortingsvalg.

YouTube-miljøet i Norge har senere i høst gjennomført en stor humanitæraksjon “Giving Tuesday” i samarbeid med Norges Innsamlingsråd og 11 flotte organisasjoner. Engasjementet i “Ta Valget” og “Giving Tuesday”viser at YouTube-generasjonen begynner å engasjere seg i samfunnet og er villig til å ta ansvar.