Læring i industrimontørfaget Marius Aandstad hos Slåttland Gruppen og youtuber Hanna-Martine Slåttland Baller under innspillingen av serien for Norsk Industri.  Hanna-Martines morfar startet bedriften.  (foto: Nordic Screens)
Læring i industrimontørfaget Marius Aandstad hos Slåttland Gruppen og youtuber Hanna-Martine Slåttland Baller under innspillingen av serien for Norsk Industri. Hanna-Martines morfar startet bedriften. (foto: Nordic Screens)

Hanne-Martine (19) snur den nedadgående trenden

YouTube-profilen Hanna-Martine Slåttland Baller (19) fra Sarpsborg får æren for at en fireårig nedgang i søkningen til teknologilinjen TIP i videregående skole er snudd.

Nå er søkertallene for videregående opplæring i 2018/19 publisert. Nedgangstrenden for faget Teknikk og Industriell Produksjon (TIP) er snudd. Det er i år nå 5 prosent flere som søker VG1 TIP, og spesielt gledelig er det at det er 18 prosent flere jenter som har søkt.

Hanne-Martine en stor youtuber i stallen hos oss i Nordic Screens med 82 000 følgere. Hun publiserte i vinter i samarbeid med Norsk Industri en serie på fem episoder der hun besøkte TIP-lærlinger rundt om i Norge, spesielt rettet mot landets 15-åringer. Denne serien har inspirert mange til å søke. I tillegg til organisk spredning på hennes kanal og Instagram er det også brukt betalte virkemidler for å spre serien.

– Vi tror kampanjen har hatt effekt, sier fagsjef Kjetil Tvedt i Norsk Industri. -Hanna Martine har nådd ut til 15-åringer i Norge med budskapet om at TIP er riktig valg for praktisk anlagte og teknisk interessert ungdom. Ekstra gledelig er det at det er 18 prosent flere jenter som søker TIP i år, sier fagsjef Kjetil Tvedt i Norsk Industri.

- Det er modig og fremoverlent av Norsk Industri å gå for denne type kampanje. For industrien er det avgjørende å lykkes med nå frem til de unge og å få snudd den negative utviklingen. Da er det fint å se at kampanjen har virket i praksis, sier daglig leder Nils Ketil Andresen i Nordic Screens. Talent og medieselskapet spesialiserer på målgruppene under 30 år.