ARENDALSUKA:  Barnas Valgshow og starten på Barnas Valg 2019.  Programleder Stian Barsnes-Simonsen og valgekspertene fra Press.
ARENDALSUKA: Barnas Valgshow og starten på Barnas Valg 2019. Programleder Stian Barsnes-Simonsen og valgekspertene fra Press.

Barnas Valg 2019: Nå skal barna stemme!

Hvordan hadde Norge sett ut hvis barna fikk bestemme? Det får vi snart svaret på. Redd Barna og Nordic Screens er igang med Barnas Valg 2019.

I 2017 deltok 60 000 barn i valget på Redd Barna sine sider. Skoler over hele landet brukte Barnas Valg som del av i undervisningen.

Hva er Barnas Valg, kort fortalt?

• Valg der alle barn i Norge mellom 5. og 10. klasse kan stemme.
  • Partiprogram som barn kan forstå , skrevet av partiene for barna.
  • Oversikt over viktige politiske saker med sortering etter hvor du bor.
  • Norges første valgomat for barn, politisk nøytral og laget av NTB.
  • Videoer om lokaldemokratiet, valg, engasjement som inspirerer og forklarer.
  • Valgeksperter fra Press, Redd Barnas ungdomsorganisasjon (se bildet)
  • Egen Barnas Valg musikkvideo!
  • Selve valget som skjer på Redd Barna sine sider, avstemningen starter 26.august.
  • Undervisningsopplegg til hjelp for lærere.
  • Resultatet av Barnas Valg annonseres 6. september med en LIVE-sending på Redd Barna sine sider fra Rikssalen i Eidsvollsbygningen, der grunnloven ble vedtatt.

- Vi har tatt på oss oppgaven om å gjøre politikk gøy, spennende og ikke minst viktig for barn, sier generalsekretær Birgitte Lange i Redd Barna. Barnas Valg er på laget på barnas premisser og det er lett å finne frem.

Barnas Valg er et konsept utviklet av Nordic Screens, med kreativ sjef Stian Barsnes-Simonsen i spissen. Nordic Screens er spesialister på kommunikasjon med barn og ungdom under 30 år.

Nordic Screens er et digitalt innholdshus som skaper og formidler underholdning og markedsføring for barn og unge.

Nordic Screens skaper verdier ved å knytte talenter, innhold og annonsører sammen i en ny medieverden.