Videoer lastet opp til YouTube skal fra 2019 aldersmerkes

Nå skal YouTube-videoer aldersmerkes

Medietilsynet vil fra og med 2019 følge opp at videoer på YouTube skal aldersmerkes.

- Norske youtubere kommer helt sikkert til å gjøre sitt beste for å følge opp de nye reglene.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det begynner å bli mange ting å tenke på for selvpublisererne, sier fagdirektør Ivar Steen-Johnsen i medieselskapet Nordic Screens som spesialiserer på målgruppene under 30 år.

Det er videoer som lastes opp fra og med 1. januar 2019 som må merkes med en aldersgrense. Medietilsynet kommer til å kontrollere videoer og gi råd og veiledning til youtubere og andre som laster opp som setter feil aldersgrense. Følges ikke loven kan det bli straffet med advarsel, gebyr, eller tvangsmulkt.

Legger du ut på YouTube f.eks. en vlogg, gameplay, dokumentar, video fra reise, drama, livsstil, challenge, underholdning/humor eller reklamemerket video, så SKAL du merke.

Spørsmålet er: Er videoen, eller deler av den skadelig for barn? Hvis nei, så skal videoen merkes at den er for alle aldersgrupper. Hvis ja, så skal den merkes.

Aldersmerkingen som skal brukes er: A (Tillatt for alle), 6 år, 9 år, 12 år, 15 år eller 18 år. Ingen andre aldersgrenser enn dette skal brukes. (Tabellen fra Medietilsynet sier noe om innholdet i hver aldersgrense.)

F.eks: Fortnite-videoer som inneholder kamphandlinger skal merkes med 9 år. F eks: Battle Royale-videoer som inneholder kampscener med grafisk blodsprut skal merkes med 12 år. F.eks: Skrekklignende-videoer med masker og skummel musikk, merkes med 12 år. F.eks: Vlog, mini dokumentar og andre videoer som ikke inneholder noe som kan skade barn skal merkes med A eller Tillatt for alle.

Det står ikke i detalj i loven hvordan aldersmerkingen skal se ut, men seeren skal se merkingen før de ser videoen.

Disse typene video trenger du IKKE merke: Musikk, nyhetssendinger, direktesendinger (men hvis kan sees senere, skal den da merkes), overføring fra sportsarrangement o.l., undervisning, opplæring, instruksjonsvideoer om hobby og fritid og videoer på merkevarers kanaler.

Foreløpig er det videoer på YouTube som skal aldersmerkes, men videopplastinger til Facebook, Instagram, Snapchat og andre tjenester kan bli omfattet av reglene senere.