17 år gamle Soma Khalid Ali fra Oppdal skal holde Barnas Nyttårstale 2023 på NRK1 kl 18:40.  Foto: Snakk Kommunikasjon
17 år gamle Soma Khalid Ali fra Oppdal skal holde Barnas Nyttårstale 2023 på NRK1 kl 18:40. Foto: Snakk Kommunikasjon

Danmark innfører norsk nyttårstradisjon på TV

Det norske TV-formatet Barnas Nyttårstale, et samarbeid mellom NRK, UNICEF Norge og Snakk Kommunikasjon, blir nå eksportert til Danmark og dansk TV 2.

I Barnas Nyttårstale får et barn under 18 år fremføre sin tale til folket på NRK 1 før Hans Majestet Kongen på nyttårsaften. Første nyttårsdag sendes “Barnas Nyttårstale” i reprise før Statsministerens tale.

Tilpasset danske forhold

Nå innfører danskene samme tradisjon, tilpasset danske forhold. En komite utnevnt av UNICEF velger ut kandidaten fra innsendte videoer fra hele landet.

- Vi er superstolte over å gi barn en velfortjent plass i samfunnsdebatten. De har bestemt viktige ting å si om den fremtid vi forvalter for dem, sier redaktør før Børnenes Nytårstale TV2 Danmark, Henriette Ladegaard-Pedersen.

"Sterk og rørende"

Direktør for NRK Ekstern, Petter Wallace sier at det er viktigere enn noen gang å lytte til barnas stemme.

-Årets tale av Soma Khalid Ali fra Oppdal er sterk og rørende. Arbeidet med Barnas nyttårstale viser at Norge har flust med engasjerte barn som tilfører et perspektiv vi ikke må overse, sier han.

Kloke og samfunnsnyttige

Stian Barsnes-Simonsen er ansvarlig produsent i barn- og ungdomsredksjonen Ramp i Snakk Kommunikasjon og mannen bak ideen.

- Barn og unges perspektiver er svært ofte kloke og samfunnsnyttige. Barnas Nyttårstale handler om å løfte og vise dette til storsamfunnet, sier Stian Barsnes Simonsen.

- At konseptet sprer seg til Danmark, er i så måte en liten seier for barn og ytringsfrihet. Spesielt hyggelig er det at TV2 Danmark også planlegger at Barnas Nyttårstale skal bli en årlig tradisjon, sier han.

Lang tradisjon

-I NRK er det en lang tradisjon med å speile barns oppvekst i Norge, sier prosjektredaktør i NRK Gitte Calmeyer.

- Det er viktig at barn blir sett og hørt og at de føler at de er en del av samfunnet. Barnas nyttårstale er i denne sammenheng et viktig bidrag forå synligjøre og å løfte barns store engasjement for samfunnet og verden de lever i, sier hun.

Det er UNICEF som står bak konseptet i begge land. Programmet ble vist på TV2 i Norge de tre første årene før NRK overtok i 2022.

Konseptuelle forskjeller

I den norske versjonen vises utdrag av flere innsendte taler og seerne blir kjent med årets utvalgte barn før vedkommende fremfører sin tale i Rikssalen. I det danske programmet holder årets utvalgte sin talen fra eget soverom, rett i forkant av Dronningens tale.

- En annen forskjell er at vi inviterer de fem barna som var tettest på å bli valgt som hovedtaler til å komme i studio kvelden før nyttårsaften i talkshowet GO Aften Live. Der får de debattere med andre barn og voksne. Alle de fem talene kan sees i playeren, forteller Henriette Ladegaard-Pedersen.

Barnas Tale har i begge land et eget gratis undervisningsopplegg for grunnskolen.

Til andre land?

Barsnes-Simonsen håper at andre land vil følge etter Norge og Danmark.

- Hadde ikke det vært en fin tanke? Det må være lov til å drømme om at konseptet sprer seg videre med UNICEF og bidrar til å styrke demokratiene og verdsettelsen av barns rettigheter, sier han.

Barnas Nyttårstale publiseres på NRK1 kl 18:40 før Kongens tale på nyttårsaften og igjen på NRK Super og NRK 2 første nyttårsdag. Soma Khalid Ali fra Oppdal er årets utvalgte taler. Hun skal fremføre sin tale fra Rikssalen på Eidsvoll.

Stian Barsnes-Simonsen

Redaksjonssjef Ramp 922 82 241