Daglig leder Nils Ketil Andresen i Nordic Screens.

GULLSNUTTEN: BYGGER BRANSJEN OG HYLLER TALENTENE

– Ideen om å lage en stor prisutdeling var helt klart riktig, sier Nils Ketil Andresen. For fire år siden tok sjefen i Nordic Screens initiativet til en ny prisutdeling i Norge. Han ville feire talentene som legger ut video på YouTube, Instagram og Facebobok!

Nå skal «Årets YouTuber» og flere andre priser kåres for fjerde gang. Prisene tildeles av en uavhengig stiftelse. Nordic Screens produserer prisutdelingen i samarbeid med NRK P3.

– Jeg vet hva Gullruten har betydd for TV-bransjen i alle år! At programlederne få anerkjennelse. At de gode ideene blir hyllet. Nå gjør vi det samme med influencerne og den nye bransjen rundt dem, sier Nils Ketil Andresen.

Sammen med TV2-kollegene Andreas Hatlevik og Ivar Steen-Johnsen startet han for snart fire år siden gründerbedriften Nordic Screens. YouTube-stjerner flokket seg om talentnettverket, og snart begynte konsepter og ideer å strømme ut av Nydalen. «TaValget», «GivingTuesday», «BarnasValg», «Gullsnutten». Har du ikke hørt om det, så har du ikke øret mot togskinnene.

– Det er et par ting som er viktig når du skal bygge en ny bransje, sier Andresen. Det må være være flere aktører. Så konkurranse er veldig bra og helt nødvendig. Det bekrefter og styrker. Så må bransjen ikke bare snakke med seg selv, men samle seg og vise seg frem for samfunnet og for annonsørene.

Når prisutdelingen skjer lørdag 14.april 2018 fra Store Studio på Marienlyst, så trekkes en rød historisk tråd. Det var fra dette studioet de store radio- og TV-programmene gikk fra LIVE i NRKs barndom på 1950- og 60-tallet. Nå skal YouTube-generasjonen feires frem fra det samme arnestedet.

Programleder for sendingen er mP3 programleder Martin Holmen (25). Den gjeveste prisen som skal deles ut delt ut er «Årets YouTuber». I fjor var detHerman Dahlsom stakk av med tittelen. Tidligere har prisen gått til Baibai og Huginn(2016) og Prebz og Dennis(2015).

Nominasjonene for Gullsnutten 2018 finner du ved å følge denne linken.

Bli med på Gullsnutten meetup utenfor Store Studio på Marienlyst lørdag 14.april - mer info her.