Smurfit Kappa opplever en stor økning i interessen for bærekraftige emballeringsløsninger for frukt og grønnsaker.

Smurfit Kappa har opplevd en betydelig økning i antallet selskaper som er ute etter bærekraftige emballasjealternativer for fersk frukt og friske grønnsaker.

Etter at selskapet, som er en verdensledende emballasjespesialist, lanserte Better Planet Packaging-satsningen i fjor, har de jobbet målrettet med å utvikle en portefølje med produkter designet for å erstatte mindre bærekraftig emballasje, ettersom stadig flere merkevarer står overfor strengere krav til bærekraft. I en nylig gjennomført undersøkelse oppga 75 % av forbrukerne at de foretrakk papirbasert emballasje fremfor mindre bærekraftige alternativer.1

Den portugisiske drueprodusenten Pomares do Sol henvendte seg til Smurfit Kappa med et ønske om å finne en løsning som innfridde kravene til bærekraft, styrket selskapets merkevareprofil og kunne tåle reisen gjennom en krevende og kompleks forsyningskjede.

Smurfit Kappa har kunnet vise til imponerende resultater innen utvikling av emballeringsløsninger for landbrukssektoren, blant annet den prisbelønte SoFru-emballasjen for bær.

På samme måte som SoFru-emballasjen er den nye løsningen en bærkurv i bølgepapp som er enkel å sette opp. Emballasjen kan trykkes i flere farger og har grafisk design av høy kvalitet som er iøynefallende og tiltrekker seg kundenes oppmerksomhet i dagligvarehandelen. Løsningen er fullt ut resirkulerbar, og er utformet for å sikre at frukten holder seg i perfekt stand hele veien fra gård til forbruker.

Raul Andre, General Manager i Smurfit Kappa Celapack, sa følgende om utviklingen av denne emballeringsløsningen: «Dette var resultatet av en samarbeidsprosess med Pomares do Sol der vi analyserte alle aspekter ved forsyningskjeden og produktkravene.

En nøkkelfaktor her var ønsket om å styrke merkevareprofilen. I tillegg utviklet vi en emballeringsløsning med en levetid som samsvarer med levetiden til produktet på innsiden, noe som er veldig viktig.»

Smurfit Kappas Better Planet Packaging-satsning har fokus på å redusere emballasjeavfall og, i et utvidet perspektiv, ta tak i utfordringene med avfall og søppel som ender opp på søppelfyllinger og i havet.

1 Smurfit Kappa Consumer Insights Survey 2018 basert på tilbakemeldinger fra 1200 forbrukere ved bruk av EyeSee-øyesporingsteknologi.

Smurfit Kappa Sverige er den svenske emballasjevirksomheten innen Smurfit Kappa Group. Vi tilbyr emballasje og produkter i bølgepapp og massivpapp, samt effektive maskinløsninger. I nært samarbeid med våre kunder tar vi frem innovative, kostnadseffektive og attraktiv emballasje, produkter og displayer som fremmer kundens varemerke. Vi har produksjon og salg rundt om i Sverige og Norge.

Smurfit Kappa Group har rundt 46 000 ansatte ved cirka 350 produksjonssteder i 35 land, og omsatte for 8,9 milliarder euro i 2018.

Smurfit Westrock Pressoffice

Pressekontakt Salgs-, markeds- og Innovasjonsdirektør Smurfit Westrock Scandinavia +47 905 95 966

Pressekontakt Administrerende Direktør Smurfit Westrock Norge +47 970 74 309

Smurfit Westrock, en global leder innen bærekraftig papir og emballasje.

Smurfit Westrock Norge er den norske emballasjevirksomheten i Smurfit Westrock. Vi tilbyr emballasje og produkter i bølgepapp og massiv papp, samt effektive emballasjeløsninger. I nært samarbeide med våre kunder utvikler vi innovative, kostnadseffektive og attraktiv emballasje, produkter og displayer som styrker kundens varemerke. Vi har produksjon i Scandinavia.

Smurfit Westrock over 100 000 ansatte ved over 500 konverteringsvirksomheter og 63 papirfabrikker i 40 land.

Smurfit Westrock Norge