Smurfit Kappa justerer klimaendringsmål etter Science Based Target-initiativ

Smurfit Kappa justerer klimaendringsmål etter Science Based Target-initiativ

Smurfit Kappa tar enda et skritt videre i prosessen med å integrere bærekraftved å signere en forpliktelse til å justere CO2-målet sitt etter Science Based Target (SBT)-initiativet.

Endringen følger etter at den ledende emballasjeprodusenten nylig avslørte i sin Rapport for bærekraftig utvikling 2019 at utslippsintensiteten av fossilt CO2 har blitt redusert med nesten en tredjedel (32,9 %) siden 2005.

SBT er et samarbeid mellom FNs Global Compact, WWF, CDP og World Resources Institute (WRI). Initiativet fremmer vitenskapsbasert målsetting som en effektiv måte å øke selskapers konkurransefortrinn i overgangen til en lavkarbonøkonomi og fokuserer særlig på å validere sine CO2-reduksjonsmål i tråd med Parisavtalens mål. Parisavtalen, som ble undertegnet i 2015, har som mål å begrense den globale oppvarmingen til under 2 grader celsius innen midten av århundret.

SBT-validering vil gi Smurfit Kappa bekreftelse på at CO2-målet ikke bare er ambisiøst som et frittstående mål, men også i tråd med Parisavtalens mål og anbefalingene ut ifra de siste klimavitenskapelige funnene.

Tony Smurfit, administrerende direktør for Smurfit Kappa-konsernet, uttalte: «Vi har en langsiktig forpliktelse til å bedre forholdene for planeten vår og gi løsninger på spørsmålene om klimaendringer. SBT-valideringen vil også videreutvikle vår ambisjon om å være det mest bærekraftige selskapet innen papirbasert emballasje.»

Steven Stoffer, Group VP Development hos Smurfit Kappa, la til: «I mer enn et tiår har vi hatt full åpenhet om CO2-utslipp, slik at signering av SBT-forpliktelsesbrevet er det neste logiske skrittet og et ytterligere bevis på Smurfit Kappas rolle i å minimere risikoen ved klimaendringer.»

«Selv om vi har gjort betydelige fremskritt når det gjelder klimamålet vårt, har vi nå som mål å redusere våre relative CO2-utslipp ytterligere, med en målreduksjon på 40 % innen 2030 sammenlignet med referansenivået fra 2005.»

I tillegg til SBT-validering støtter Smurfit Kappa også anbefalingene fra TCFD (Taskforce for Climate-related Financial Disclosures), et globalt organ som utvikler finansiell klimarisikorapportering som brukes til å gi informasjon til investorer, långivere og forsikringsselskaper.

Smurfit Kappa er den ledende leverandøren av bærekraftig og biologisk nedbrytbar papirbasert emballasje og baserer seg på en sirkulær forretningsmodell, med over 6 millioner tonn gjenvunnet fiber som resirkuleres årlig.

Smurfit Kappa Norge er den norske emballasjevirksomheten i Smurfit Kappa Group. Vi tilbyr emballasje og produkter i bølgepapp og massivpapp, samt effektive maskinløsninger. I nært samarbeid med våre kunder tar vi frem innovative, kostnadseffektive og attraktiv emballasje, produkter og displayer som fremmer kundens varemerke. Vi har produksjon og salg rundt om i Norge og Sverige.

Smurfit Kappa Group har rundt 46 000 ansatte ved cirka 350 produksjonssteder i 35 land, og omsatte for 9 milliarder euro i 2019.

Les mer: smurfitkappa.no og smurfitkappa.se

Følg: LinkedIn | Twitter | Facebook | YouTube

Smurfit Westrock Pressoffice

Pressekontakt Salgs-, markeds- og Innovasjonsdirektør Smurfit Westrock Scandinavia +47 905 95 966

Pressekontakt Administrerende Direktør Smurfit Westrock Norge +47 970 74 309

Smurfit Westrock, en global leder innen bærekraftig papir og emballasje.

Smurfit Westrock Norge er den norske emballasjevirksomheten i Smurfit Westrock. Vi tilbyr emballasje og produkter i bølgepapp og massiv papp, samt effektive emballasjeløsninger. I nært samarbeide med våre kunder utvikler vi innovative, kostnadseffektive og attraktiv emballasje, produkter og displayer som styrker kundens varemerke. Vi har produksjon i Scandinavia.

Smurfit Westrock over 100 000 ansatte ved over 500 konverteringsvirksomheter og 63 papirfabrikker i 40 land.

Smurfit Westrock Norge