Tarjei Bø: - Hver gang jeg blir slått i bakken, kommer jeg litt sterkere tilbake

- Hver gang jeg er blitt slått i bakken har jeg prøvd å bruke det til min fordel. Å komme tilbake enda litt sterkere enn jeg var før. Nå håper skiskytter Tarjei Bø at han sterk nok til å ta et nytt VM-gull.

30-åringen fra Stryn skal nok en gang kjempe om verdensmestertittel i skiskyting. Det er strengt talt ikke noe nytt. Siden gjennombruddet i 2010, har han vunnet åtte gull VM-gull - to individuelle og seks på stafett. Den siste individuelle seieren kom kun noen måneder etter at han gikk ned for telling med det alvorlige hjerteviruset TWAR.

SLET MED TWAR

- Det er ingen hemmelighet at jeg har slitt en del med sykdom opp gjennom årene. TWAR og kyssesyke er ingen spøk for en som driver med toppidrett, og det har i perioder vært fryktelig frustrerende å kjenne at kroppen ikke virker. Alle som blir syke og ufrivillig må holde seg borte fra jobben de er glade i, kan nok kjenne seg igjen i dette, sier Tarjei – som har blinket seg ut sprintdistansen i Østersund som sin beste gullsjanse.

For trass i lange perioder med skral helse, har humørsprederen fra Vestlandet – som nå er bosatt i Oslo - på imponerende vis klart å finne mesterskapsform i tide. Selv om det har vært hardt å holde motivasjonen oppe gjennom sykdomsperioder, har hodet vært enda hardere:

- Det letteste hadde selvfølgelig vært å gi opp, og finne på noe helt annet. Men idrettsutøvere er jo litt spesielle i «topplokket» og tar gjerne frem en ekstra mental stryke når det røyner på. Vi vet jo at motgang er en del av «gamet», og jeg har vært helt bevisst på å komme tilbake litt sterkere for hver gang jeg blir slått i bakken. Kanskje er det perioder der kroppen ikke tåler å gå fort på ski? Vel, da må jeg sørge for å bruke tida på å bli enda bedre til å skyte eller bli sterkere i armene. Det finnes alltid noe du KAN gjøre.

FAMILIEFIGHT

For Skydda-ambassadør Tarjei, er VM i Østersund strengt talt nok en forlengelse av familiefightene fra barndommen. Etter 20 år, er lillebror Johannes fortsatt den største (..og mest irriterende) konkurrenten. Til overmål er han også storfavoritt i VM.

- Det er bare å innrømme; Johannes er blitt god, og har hatt en fryktelig sterk sesong. Jeg kan slå ham på en god dag, men da må jeg ha flyt både i løypa og på standplass. I stor grad handler det om at hodet er på riktig plass, smiler Tarjei.

- Det høres kanskje banalt ut, men nivået på de beste er så høyt at det kun er små, små detaljer som skiller suksess og fiasko. Tidligere kunne du "redde inn" en smådårlig dag ved å gå styggfort i sporet, men den tiden er forbi. Nå taper du hvis du gjør en liten feil på standplass. Det er som på hvilken som helst annen arbeidsplass: terping og atter terping til kunnskap og ferdighet sitter. Det spesielle hos oss, er at en vellykket arbeidsdag kan ende med VM-gull, blunker en optimistisk Tarjei Bø.