Smittevern på kjøpesenter: - Fogging skaper trygghet

Smittevern på kjøpesenter: - Fogging skaper trygghet

- Foggemetoden er ekstremt effektivt og ikke minst tidsbesparende, sier kjøpesenterleder Marianne Thoresen-Larsen i Citycon.

Citycon er et av de ledende kjøpesenterselskapet i Norge og betjener blant annet Linderud senter i Oslo. De har tatt i bruk fogger-metoden for å sikre trygghet for de som besøker senteret.

- Vi har både fogger og Elyte desinfeksjon fra Skydda. I tillegg så har vi gått til innkjøp av munnbind fra Skydda som våre korona-verter deler ut til alle kunder ved senterets inngangspartier, forteller senterleder Marianne Thoresen-Larsen (bilde).

- Foggermetoden er et veldig synlig smitteverntiltak som er med på å skape en trygghet for både kunder og ansatte på kjøpesenteret, legger hun til.

Mange fordeler

Senterlederen forklarer at de bruker foggeren til å desinfisere alle kontaktflater i fellesarealet på kjøpesenteret, slik som rullebånd, rekkverk, knapper, dørhåndtak, benker, automater og handlevogner.

- Ved hjelp av foggeren så får vårt driftsteam desinfisert større flater på mye kortere tid enn ved å benytte andre metoder, slik som for eksempel sprit wipes eller pads. Dessuten så er det en stor fordel at middelet ikke matter ned heisknapper, stål eller gummi, påpeker Thoresen-Larsen.

Espen Jensen (bilde), HMS-ekspert i Skydda Norge er enig og bekrefter at denne metoden er både lønnsom og trygg.

- Man sparer tid og i tillegg er foggeren drøy i bruk. Her vil man også spare miljøet for papiravfall fordi man ikke trenger å tørke over overflatene etterpå, poengterer han.

- Kjøpesentre er steder hvor det potensielt kan samle seg mange mennesker som beveger seg over de samme områdene og det er godt å se Citycon tar smittevern på alvor, sier HMS-eksperten.

Jensen forklarer at en stor fordel med foggeren er at det sprutes ut små partikler som tåkelegger flaten som fordamper etter kun 1 minutt, slik at man ikke trenger å tørke over etterpå. Væsken fordamper av seg selv og brytes til slutt helt ned ettersom den er alkoholfri. Dette gjør at fogging er svært effektivt for områder og gjenstander som må desinfiseres ofte.

Fikk Covid-19-sertifisering

Marianne Thoresen-Larsen understreker at helse og sikkerhet er viktige temaer for Citycon uavhengig at korona. Nå har det vært viktig for selskapet å bidra i den nasjonale dugnaden for at færrest mulig skal bli syke:

- I februar fikk vi utført en ekstern COVID-19-sertifisering av Linderud senter som ble utført av selskapet Safe Asset Group. Gjennom sertifiseringen på 100 punkter, har Linderud Senter fått en ekstern gjennomgang av tiltakene som skal hindre smittespredning og vi mottok vårt sertifikat for systematisk og godt arbeid med smittevern, sier hun.

- Foggermetoden er et veldig synlig smitteverntiltak som er med på å skape en trygghet for både kunder og ansatte, sier Thoresen og legger til at Citycon bruker samme foggermetode med Elyte desinfeksjon på Kolbotn Torg.

Effektivt og skånsomt

Stadig flere aktører innen blant annet næringsliv, bygg- og anlegg, idrett og offentlige virksomheter har fått øynene opp for fogging med alkoholfri- og nedbrytbar væske, slik som nettopp Elyte.

Elyte er en norskprodusert, alkoholfri desinfeksjonsvæske som brukes til fogging. Væsken er nedbrytbar og godkjent av Statens Legemiddelverk til teknisk bruk i helse- og sykepleie. Å bruke alkoholholdige desinfeksjonsmidler kan være en tøff behandling for både hender, hud, tekstiler og overflater. Elyte er like skånsom som vann og er derfor mye snillere mot både bruker og miljø samtidig som produktet er effektivt mot bakterier og virus. Virkestoffet i Elyte er hypoklorsyre, og dette er utviklet gjennom elektrolyse av rent vann og salt. Den elektrolyserte vannteknologien er unik for selskapet bak Elyte, og er patentert over hele verden. I Norge foregår produksjonen ved et godkjent tapperi i Trøndelag.