TRYGGHET PÅ JOBB: Barnehagestyrer Synne sørger for en trygg barnehage med godt smittevern og renhold.

Smittevern i barnehage: - Dette gir oss en tryggere og enklere hverdag

Det ble en helt ny hverdag for både barn og ansatte i Løkka barnehage i Nannestad etter at de begynte med den alkoholfrie og helnorske desinfeksjonsløsningen Elyte.

- Nå er det lettere å få dagen til å flyte naturlig. Situasjonen blir mer normalisert og mindre synlig for barna fordi vi bare sprayer over, så er vi ferdig, sier Synne Smedstad Foss, styrer i Løkka Barnehage i Nannestad.

Strenge krav

Under koronapandemien har både barn og voksne fått et helt nytt forhold til smittevern og gode hygienevaner. Det har også ført til store endringer i jobbhverdagen for mange, blant annet i oppvekstsektoren, der retningslinjene for smittevern innebærer langt strengere krav til renhold.

- Det siste året har vært krevende og vi har alle kjent på smittevernstiltakene. Særlig krav til renhold ble mye større hvor alt nå måtte vaskes og rengjøres. I en periode kunne ikke barna ha med seg leker hjemmefra eller byttelåne leker her i barnehagen og de kunne ikke benytte seg av kosekroken vår eller være i sofaen, forteller Smedstad Foss.

BRUKT SIDEN HØSTEN 2020: Både barn og voksne i Løkka barnehage har blitt godt vant med Elyte som de bruker daglig.

Barnehagestyreren forklarer at de tidlig så det ikke var gunstig for barna å ha for mange regler og at de har hatt fokus på å ufarliggjøre situasjonen i barnehagen.

Hun sier at både barn og voksne opplever store fordeler med å bruke alkoholfri overflaytespray og fogger i barnehagen.

- Vi har naturligvis fulgt alle smittevernstiltak til punkt og prikke samtidig som vi har forsøkt å normalisere alt mest mulig fordi vi er redde for at barna skal bli redde. Med Elyte har vi fått en helt ny hverdag. Det er så mange fordeler med disse produktene. Det er utrolig hvor mye tid vi sparer ved å bare kunne spraye eller fogge over store overflater og kontaktpunkter uten at vi må tørke over, påpeker Smedstad Foss.

- I tillegg er Elyte trygt, vannbasert og skånsomt for både hud, møbler, tekstil og annet interiør. Vi bruker det til det aller meste. Det betyr at vi kan bruke kosekroken, barna kan bruke klær til å kle seg ut, leke med dokker med hår og kose med bamser.

TRYGG RENGJØRING: Elyte kan brukes på tekstiler og leker.

Espen Jensen, regionansvarlig i Skydda Norge, bekrefter at Elytes produkter er både lønnsomme og trygge. HMS-selskapet er forhandler av Elyte og har det siste året merket stor interesse for produktet.

- Stadig flere aktører innen blant annet offentlige virksomheter, næringsliv, idrett og byggeindustrien har fått øynene opp for fogging med alkoholfri- og nedbrytbar væske, slik som nettopp Elyte, sier Jensen.

Elyte er en norskprodusert, alkoholfri desinfeksjonsvæske som er godkjent av Statens Legemiddelverk til teknisk bruk i helse- og sykepleie. Virkestoffet i Elyte er hypoklorsyre, og dette er utviklet gjennom elektrolyse av rent vann og salt.

- Væsken fordamper av seg selv og brytes til slutt helt ned ettersom den er alkoholfri.

ESPEN JENSEN er regionansvarlig og HMS-ekspert i Skydda Norge.

Egnet for mange

Nå har Elyte-produktene blitt en naturlig del av renholdsrutinene til Løkka barnehage og ifølge styreren vil de fortsette å bruke produktene også etter at koronapandemien har roet seg.

- Det er jo ikke bare koronaviruset Elyte har god effekt på. Hvis det for eksempel bryter ut norovirus i barnehagen, og man ikke blir kvitt det, så skal man stenge barnehagen for å vaske og desinfisere hele lokalet. Men ved å fogge daglig kan det bidra til at vi har kontroll på situasjonen, sier barnehagelederen.

I nabobygget til Løkka barnehage er det også en stor hall for idrettslag som benytter seg av samme desinfeksjonsmetode for å skape en trygg arena med godt smittevern.

- Istedenfor å måtte vaske og tørke av alle flater kan man enkelt bruke foggeren til å rengjøre garderober og tribuner. Man dekker raskt over store overflater og man sparer ekstremt mye tid, understreker Smedstad Foss.

- Vi i Løkka barnehage har brukt Elyte i over ett år nå og er helt sikre på at dette helt klart er noe som kan gi en lettere og enklere hverdag for de aller fleste. Og ikke bare for de som jobber i barnehage, men også for de i skolevesenet, for de som arbeider i hotellbransjen og så videre, legger hun til.

Elyte er tilgjengelig for alle hos Skydda Norge - leverandør av HMS-produkter og tjenester til en rekke næringer.

FOGGER: Denne metoden eliminerer mikroorganismer som sopp, bakterier og virus i løpet av kun 1 minutt.