Skiskytter med MOT-prisen 2023, Sjusjøen. Foto: Wordup.no

Pressemelding -

Uno-X jevner ut forskjellene og gir flere ungdommer mulighet til å delta på skiskyttersamlinger

Flere hundre ungdommer i skiskyttermiljøet over hele landet vil i 2024 være deltaker på en Skiskytter med MOT-samling. Takket være Uno-X reduseres deltakeravgiften for alle som blir med på samlingene!

Motivet for den hyggelige gesten er å senke terskelen for påmelding ytterligere - og bidra til at flest mulig kan få med seg det viktige innholdet i samlingene.

— Vi er opptatt av at så mange som mulig kan og vil delta. Og så har vi sett gjennom de siste årene at det kan være ganske store forskjeller på påmeldingsavgiftene for å være med på samlingene. Det kan føre til at noen blir ekskludert, og det vil vi gjerne unngå, sier Jens Hveem i Uno-X Mobilty Norge.

Derfor spanderer de nå 500 kroner per deltaker som ønsker å delta på Skiskytter med MOT-samling. Tilbudet går ut til alle lisensutøvere som er i årsklassene 15-16 år, og i løpet av året er det mulig å delta på to samlinger i sin region. Til sammen arrangeres 14 MOT-samlinger i 2024.

For eksempel blir MOT-samlingen på Vik i Sogn mellom 7. og 9. juni - der Hordaland og Sogn & Fjordane skiskytterkrets er arrangør - helt gratis for ungdommene som melder seg på.

Og der hvor samlingene fortsatt vil koste penger, skal egenandelen aldri overstige 1000 kroner.

— Vi setter umåtelig stor pris på gesten fra Uno-X. De går foran som gode eksempler på det å fjerne økonomiske barrierer innen idretten generelt, sier aktivitetskonsulent Andrine Øverland Hatling i Norges Skiskytterforbund.

Skiskytter med MOT er et samarbeidsprosjekt mellom Norges Skiskytterforbund, Uno-X og MOT Norge. Samlingene fokuserer mye på hva det innebærer å være en god lagspiller og rollemodell - i tillegg til at man gjerne får besøk og inspirasjon fra trenere og utøvere på høyt internasjonalt nivå.

To av deltakerne fra hver av de sju skiskytterregione - 14 utøvere totalt - plukkes også ut som vinnere av Skiskytter med MOT-prisen. Prisen handler om hvem utøverne er som mennesker, og ikke hva de presterer innen idretten.

«Han kan finne på å bli stående i flere minutter etter treningen er ferdig, og alle har dratt hjem, og snakke med trenerne sine. Da går det ofte i hvordan trenerne har det, noe som speiler veldig igjen med personen. At han er en som bryr seg om andre.», het det i nominasjonen av en prisvinner i 2023.

«Hun får alle rundt seg til å føle seg ivaretatt. Hun har alltid støttet meg og andre i våre vanskelige perioder. Hun hjalp meg gjennom en tøff periode og uten henne ville jeg ikke vært der hvor jeg er i dag.», lød en annen.

— Skiskytterungdommene som inkluderer og bidrar mest på samlinger, og ute i klubbene, kan nomineres av foreldre, støtteapparat, medutøvere og trenere. Vi velger deretter ut én gutt og én jente fra hver region. De får dekket reise og opphold til Sesongstart Skiskyting, der de får utdelt landslagstøy og møte hele landslaget, sier Jens Hveem.

I 2023 deltok 257 utøvere i alderen 15 til 16 år på Skiskytter med MOT-samling. Siden oppstarten har over 1300 skiskytterungdommer lært mer om å være den gode lagkameraten, som tar vare på de rundt seg, tar gode valg for seg selv og inkluderer andre.

Vegar Rolfsrud

Bredde- og rekrutteringssjef 97693662