Skiskytter med MOT 2023/24, Foto: Wordup

Nyhetsbrev fra Norges Skiskytterforbund 31.mai

Nyhetsbrev til alle krets- og klubbledere

Uno-X jevner ut forskjellene og gir flere ungdommer mulighet til å delta på skiskyttersamlinger

Flere hundre ungdommer i skiskyttermiljøet over hele landet vil i 2024 være deltaker på en Skiskytter med MOT-samling. Takket være Uno-X reduseres deltakeravgiften for alle som blir med på samlingene!

Motivet for den hyggelige gesten er å senke terskelen for påmelding ytterligere - og bidra til at flest mulig kan få med seg det viktige innholdet i samlingene.

— Vi er opptatt av at så mange som mulig kan og vil delta. Og så har vi sett gjennom de siste årene at det kan være ganske store forskjeller på påmeldingsavgiftene for å være med på samlingene. Det kan føre til at noen blir ekskludert, og det vil vi gjerne unngå, sier Jens Hveem i Uno-X Mobilty Norge.

Derfor spanderer de nå 500 kroner per deltaker som ønsker å delta på Skiskytter med MOT-samling. Tilbudet går ut til alle lisensutøvere som er i årsklassene 15-16 år, og i løpet av året er det mulig å delta på to samlinger i sin region. Til sammen arrangeres 14 MOT-samlinger i 2024.

Mer informasjon om denne saken kan du finne her.

Søknadsfrist miljøfondet

Norges Idrettsforbund har nå en ny søknadsrunde på Idrettens miljøfond. Dette er en fin mulighet for idrettslag, kretser og arrangører til å få midler til gjennomføring av sine miljøtiltak. Norges Skiskytterforbund fikk i forrige runde innvilget midler til busstransport under ASKO-cup i Tromsø.

Siste frist er i dag, 31.mai. Søknadsskjema finner du her.

Husk å betale lisens

Sesongen er i gang og det er derfor lurt å løse inn lisens allerede nå. Skiskytterlisens er en obligatorisk forsikringsordning som gjelder både på trening og i konkurranse for alle skiskyttere 13 år og eldre. NSSF anbefaler at det løses sesonglisens allerede i mai, slik at man er forsikret i all skiskytteraktivitet gjennom hele sesongen.

Mer informasjon om lisens.

BAMA Skiskytterskole

Tiden har kommet for å planlegge sesongens BAMA Skiskytterskoler. Det er fint om man allerede nå oppretter skolene, selv om gjennomføringen først skal skje til høsten. Vi ønsker at klubbene oppretter sine skoler innen 10.juni, slik at vi allerede nå før sommerferien kan sette i gang markedsføringen av skiskytterskolene. Sett av datoene nå, også kan detaljene komme på plass senere.

Registrering av BAMA Skiskytterskole gjør du her.

Skiskytter med MOT

Søndag 26. mai ble sesongens første Skiskytter med MOT-samling for 2009 og 2010- kullet gjennomført. Samlingen foregikk på Norges Idrettshøgskole, med 47 deltakere. Utøverne var gjennom en lang dag med mye aktivitet. Først på planen stod svømming, etterfulgt av skytetrening, ballspill, balanse, mobilitet, motorikk og kontroll og imitasjon. Etter lunsj ble det gjennomført 400 metere på friidrettsbanen i nydelig sommervær. Dagen ble avsluttet med storfint besøk av Johannes Dale og Sturla Holm Lægreid fra elitelandslaget. Utøverne fikk god tid til å stille spørsmål og ta bilder med de profilerte utøverne. En innholdsrik og vellykket start på årets MOT-samlinger.

Her kan du se oversikten over de kommende Skiskytter med MOT-samlingene.

Andrine Øverland Hatling er nyansatt i NSSF som aktivitetskonsulent. Ved spørsmål angående MOT-samlingene, ta kontakt her: andrine@skiskyting.no, 469 50 221.

Ny runde med trener 3-kurs

Norges Skiskytterforbund vil i 2024 arrangere Trener 3-kurs med oppstart i august. I år vil kurset bestå av en skiskytterspesifikk samling på Lillehammer 8.–11. august, hvor vi vil gjennomføre noe av innholdet sammen med Norges Skiforbund, og en fellessamling på tvers av idretter i regi av NIF/Olympiatoppen på Ullevål 13.–15. september. Her vil det også være noe digital undervisning i forkant og etterkant av samlingen. I tillegg vil det være en avsluttende oppgave som deltakerne må levere.

Mer informasjon og påmelding finner du her.

E-læringskurs

Vi kan endelig tilby “Kurs i sikkerhetsbestemmelser og våpenregler” og “Kurs for standplassledere” som e-kurs!

Det tar omtrent 30 min å gjennomføre hvert av kursene, og for å få kurset godkjent må du gjennomføre en avsluttende prøve, der du må svare riktig på 80 % eller mer av spørsmålene. Når du har gjort det kan du finne kursbeviset ditt på MinIdrett. Kursene og kursbevisene er likestilt med de kursene som har vært gjennomført tidligere.

Mer informasjon om kursene kan du lese på våre nettsider under Kurs og kompetanse.

Trenerseminar mai 2024

13.-14. mai ble det avholdt trenerseminar for team- og gymnastrenere på Quality Airport hotell Gardermoen. Seminaret hadde 38 deltakere. Vi hadde en rekke dyktige foredragsholdere som presenterte disse spennende temaene:

• Hvordan bygge selvstendige løpere og verdibaserte team v/Ronny Hafsås og Anders Øverby (trenere på U23 og Rekruttlandslaget for menn).
  • Effektiv skiteknikk v/Egil Kristiansen (trener for Elitelandslaget for menn).
  • Introduksjon til IBU Learning suite v/Christoph Gressenbauer.
  • Den kvinnelige utholdenhetsutøveren v/Guro Strøm Solli (fagkonsulent utholdenhet ved Olympiatoppen og førsteamanuensis ved NORD universitet).
  • Presentasjon av Guro Strøm Solli sin forskning på treningen til Tora Berger.
  • Mental Helse v/Tom Henning Øvrebø (psykolog og fagkonsulent ved Olympiatoppen).

Under seminaret var det også gruppearbeid med fokus på forbedring av NSSFs utviklingstrapp, samt paneldebatt med Guro Strøm Solli, Tora Berger, Sverre Huber Kaas og Egil Kristiansen.

Deltakerne var ivrige i diskusjoner, stilte gode spørsmål og kunne ta med seg nyttig lærdom videre inn i sin trenerrolle der de holder til. Seminaret fikk gode tilbakemeldinger, og er forhåpentligvis med på å videreformidle kunnskapen som trengs for videre utvikling i skiskytter-Norge fremover.

Paraidrettskonferansen

22.-23. mai ble det arrangert paraidrettskonferanse på Paraidrettsenteret i Trøndelag.

Konferansen ble åpnet av fylkesordfører Tomas Iver Hallem, leder i Bystyrets kultur-, idrett- og frivillighetskomite i Trondheim kommune og fungerende president Arne Bård Dalhaug. Arrangører av konferansen var Trøndelag idrettskrets og Paraidrettssenteret i Trøndelag, i samarbeid med Norges idrettsforbund og Olympiatoppen.

Det var om lag 150 deltagere fra ulike særforbund, idrettskretser og -klubber, og de ble tatt igjennom et fullpakket program med både foredrag og paneldebatter innen temaene bredde, topp og forskning. Konferansen ble avsluttet inne på Paraidrettssenteret på Ranheim der mange særforbund hadde stand med utprøving av ulike idretter.

Målet med konferansen er økt kunnskap og samhandling mellom NIF, Olympiatoppen, idrettskretser, særforbund og kommuner/fylker for å gi funksjonsnedsatte like muligheter innen idretten i tråd med idrettens parastrategi.

Er du ikke lengre leder i din klubb eller krets? Ta kontakt med Anna Harborg, anna@skiskyting.no.

Vegar Rolfsrud

Bredde- og rekrutteringssjef 97693662